سایه سنگین جنگ غزه روی نخل های طلا

سایه سنگین جنگ غزه روی نخل های طلا

در جشنواره امسال 22فیلم با هم رقابت کردند و برخلاف پیش بینی هایی که برنده این دوره را فرانسیس فورد کاپولا، خالق اثر ماندگار «پدرخوانده» با اثر جدیدش «مگالوپولیس» می دانستند، نخل طلا در دستان یک کارگردان جوان آمریکایی جا گرفت. 

به گزارش پادینامگ، قدس نوشت: پرونده هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن با اعطای نخل های طلا به منتخبان بسته شد، اما این دوره، چند حاشیه پررنگ تر از متن داشت. 

در جشنواره امسال 22فیلم با هم رقابت کردند و برخلاف پیش بینی هایی که برنده این دوره را فرانسیس فورد کاپولا، خالق اثر ماندگار «پدرخوانده» با اثر جدیدش «مگالوپولیس» می دانستند، نخل طلا در دستان یک کارگردان جوان آمریکایی جا گرفت. 
هییت داوران جشنواره کن به ریاست گرتا گرویگ، کارگردان «باربی» که فیلمش بیشترین سهم را در نامزدهای اسکار سال گذشته داشت، در این دوره از کن، «آنورا» ساخته «شان بیکر» را منتخب دریافت نخل طلا دانستند. جایزه بهترین کارگردانی هم به میگویل گومس برای «سفر بزرگ» رسید و کوآرلی فارژه برای فیلم «ماده» جایزه بهترین فیلم نامه را ربود.
جایزه هییت داوران جشنواره کن به فیلم «امیلیا پرز» به کارگردانی ژاک اودیار اهدا شد و جایزه بزرگ جشنواره نیز به «هر آنچه نور می پنداریم» اثر پایال کاپادیا رسید.
زویی سالدانا، سلنا گومز و کارلا سوفیا گاسکون، گروه بازیگران زن فیلم «امیلیا پرز» موفق به دریافت جایزه بازیگر زن شدند و جسی پلمونس برای «انواع مهربانی» به عنوان بهترین بازیگر مرد برگزیده شد. جایزه دوربین طلایی (اولین فیلم بلند) نیز به «آرماند» اثر هالفدان اولمن توندل، نوه اینگمار برگمان و لیو اولمن رسید.

 درخواست ضدایرانی فیلمساز ایرانی
همان طور که پیش بینی می شد، جایزه ای ویژه هم توسط هییت داوران به محمد رسول اف برای فیلم «دانه انجیر معابد» اهدا شد. این فیلمساز که به تازگی به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده، فیلمش را بدون مجوز وزارت ارشاد و به صورت زیرزمینی ساخته بود. اثر او در دسته فیلم های لوباجت قرار می گیرد و به گفته برخی منتقدان با فیلمی معمولی روبه رو هستیم. به هرحال نوع ساخت فیلم، شرایط فیلمساز در داخل کشورش و نوع خروج او از ایران در رای هییت داوران اثرگذار بوده است. اتفاقی که مسبوق به سابقه است و جشنواره کن در دادن جوایز سیاسی به فیلمسازان ممنوع الکار ایرانی، سابقه دارد؛ 6دوره پیش هم جایزه بهترین فیلم نامه به «سه رخ» ساخته و نوشته جعفر پناهی داده شد. رسول اف پس از خروج از کشور در حاشیه این جشنواره از کشورهای جهان خواسته بود فشارهای بین المللی علیه ایران را افزایش دهند.
هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن که از 14 تا 25 می (25 اردیبهشت تا 5 خرداد) برگزار شد، حواشی قابل توجهی داشت؛ از حضور جنجالی دو فیلمساز ایرانی گرفته تا نمادهایی از یادآوری جنگ غزه به جهان بر لباس بازیگران شناخته شده. 
در این دوره علاوه بر گرویگ که ریاست هییت داوران این دوره را عهده دار بود، لیلی گلدستون، نادین لباکی، هیروکازو کورییدا، اوا گرین، عمر سی، ابرو جیلان، خوان آنتونیو بایونا و پیر فرانچسکو فاوینو نیز از اعضای هییت داوران این دوره بودند. در بخش مسابقه، فیلمسازان بزرگی همچون فرانسیس فورد کاپولا، دیوید کراننبرگ، پال شریدر، لانتیموس، آندریا آرنولد، اودیار، گومس، پایولو سورنتینو، جیا ژانگ که، میشل آزاناویسوس، بیکر و سربرنیکوف با آخرین آثارشان حضور  داشتند.
در افتتاحیه این دوره از جشنواره کن از مریل استریپ، بازیگر 74ساله آمریکایی با اعطای نخل طلای افتخاری تجلیل شد. 

 پرچم فلسطین بر فرش قرمز کن
با اینکه جشنواره کن مدعی استقلال از اتفاقات سیاسی جهان است اما جوایز سیاسی او، خلاف این ادعا را نشان می دهد. جنگ غزه بیش از اینکه یک تنش سیاسی در منطقه باشد، فاجعه ای انسانی است و  آنچه در این دوره واکنش برانگیز شد، نمادهایی از فلسطین در این جشنواره بود، به طوری که  لباس کیت بلانشت، بازیگر مطرح هالیوود روی فرش قرمز یادآور پرچم فلسطین شد و بسیاری، آن را به معنی حمایت از مردم مظلوم فلسطین دانستند. پیامی که کیت بلانشت با حضور خود روی فرش قرمز کن آورد، روشن و واضح بود. او با لباسی روی فرش قرمز ظاهر شد که ابتدا شبیه یک لباس مشکی ساده به نظر می رسید اما وقتی بلانشت حرکت کرد، پشت لباس که سفید به نظر می رسید با آستری سبز روی فرش قرمز، تداعی کننده پرچم فلسطین شد که به نوعی ادای احترام به پرچم این کشور بود. 
البته چنین موضع گیری هایی برای این بازیگر استرالیایی غیرمعمول نیست. او نوامبر گذشته، در میان سکوت چهره های هالیوودی در برابر جنایات جنگی اسراییل علیه غزه، خواستار آتش بس و حمایت از پناهندگان در پارلمان اروپا شد. بلانشت همچنین یکی از بازیگران اصلی هالیوود بود که نامه سرگشاده هنرمندان برای آتش بس در غزه را خطاب به جو بایدن امضا کرد و خواستار پایان دادن به جنگ شد. از همین رو بسیاری انتخاب این لباس از سوی بلانشت را به معنی همبستگی وی با مردم فلسطین تلقی کردند. 
یاسمین ترینکا، بازیگر ایتالیایی هم در حمایت از مردم فلسطین از سنجاق سینه ای با طرح پرچم فلسطین روی یقه لباسش استفاده کرد. نمادهای فلسطین نه تنها در روند برگزاری جشنواره که در اختتامیه کن هم پررنگ بودند. لوبنا آزابال که ریاست هییت داوران فیلم کوتاه این دوره را عهده دار بود، در سخنرانی خود خواستار آزادسازی همه گروگان ها و آتش بس فوری در غزه شد. همچنین نادین لبکی، داور لبنانی این دوره نیز هنگام اعطای جایزه ویژه هییت داوران، به «جهان تقسیم شده» اشاره و خشونت در منطقه را محکوم کرد.

پایان خبر پادینامگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سایه سنگین جنگ غزه روی نخل های طلا" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سایه سنگین جنگ غزه روی نخل های طلا"، کلیک کنید.