مقایسه بین انواع مختلف ال ای دی نواری (مانند IP65، RGB، و غیره)

امروزه ریسه‌های نوری از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای محسوب می‌شوند. این ریسه‌ها دارای انواع مختلفی هستند و از آنها در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها و نمای خارجی آنها استفاده خواهد شد. ریسه شلنگی و ریسه نئون فلکسی دو نوع از ریسه‌های نوری هستند که از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند اما در برخی از ویژگی‌ها و کاربردها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. مجموعه در ادامه تفاوت ال ای دی نواری و ریسه نئون فلکسی را به شما دوستان گرامی توضیح خواهد داد تا هنگام با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. 

ریسه LED چیست؟

برای پاسخ به سوال باید گفت که ریسه نوعی از ابزار نورپردازی است که به صورت نواری بلند تولید می‌شود. هر ریسه شامل تعداد زیادی از لامپ‌ است. این محصول دارای انعطاف پذیری بالایی می‌باشد و به همین دلیل می‌توان آن را به اشکال مختلفی درآورد. این محصول می‌تواند دارای ریموت باشد که امکان کنترل و تنظیم را به کاربر خواهد داد. معمولاً ریسه‌های ال ای دی در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و برخی از آنها دارای قابلیت تغییر رنگ نیز می‌باشند.‌ برخی از ریسه‌ها در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و دارای رتبه می‌باشند و می‌توانند در محیط خارجی مورد استفاده قرار گیرند.

تماس با ما

برای آگاهی از قیمت و خرید انواع محصولات نورپردازی از وارد کننده معتبر، بدون واسطه میتوانید با شماره 09124791776 در ارتباط باشید.

انواع ریسه نوری

ریسه از هر نوعی که باشد، عضو مهمی از لوازم نورپردازی و روشنایی است که از آن در چند سال اخیر به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. از ریسه‌ها هم در فضای داخلی ساختمان و هم در فضای بیرونی مانند نمای ساختمان، نورپردازی باغ و باغچه، تزیین درخت و… استفاده می‌شود. در حالت کلی می‌توان ریسه را بر اساس نوع کاربرد و بر اساس نوع چیپ تقسیم بندی کرد.

ریسه‌های دکوراتیو (تزئینی) و ریسه‌های ساختمانی، انواع مختلف این محصولات بر اساس کاربرد هستند. از نام ریسه‌های ساختمانی مشخص است که از آنها در نمای ساختمان، زیر راه پله‌ها، داخل سقف برای ایجاد نور مخفی و… استفاده می‌شود. این محصولات معمولاً در برابر آب و گرد و غبار نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و دارای درجه حفاظت بالایی هستند. ریسه ساختمانی معمولاً به صورت نواری و شلنگی تولید خواهد شد. ریسه تزئینی نیز محصولی است که در دکوراسیون داخلی منزل، آتلیه، مراسم‌های مختلف و… استفاده خواهد شد. این محصولات می‌توانند هم به صورت ساده و هم به صورت طرح‌دار مانند طرح ستاره و قلب تولید شوند‌.

ریسه‌ها بر اساس تکنولوژی ساخت به انواع ریسه‌های ال ای دی ریسه سی او بی (COB)، ریسه اس ام دی (SMD) و ریسه (DOB) تقسیم‌بندی می‌شود. در حالت کلی ریسه‌های ال ای دی شامل محصولات متنوعی مانند نواری، شلنگی، فلکسی و نئون فلکسی هستند. در بین این ریسه‌های گوناگون، ریسه شلنگی و ریسه نئون فلکسی دو مورد از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین انواع هستند اما تفاوت این محصولات در چیست؟ اینها چه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؟ هر کدام از آنها چه کاربردی دارند؟ با ما در مقاله مقایسه ریسه شلنگی و نئون فلکسی همراه باشید.

ممکن است که شما ریسه نئون فلکسی را با نام ریسه نئون ال ای دی نیز بشناسید. این ریسه‌ها دارای مجموعه‌ای از چیپ‌های ال ای دی می‌باشند که با پوششی شفاف احاطه شده‌اند و از نظر ظاهری شبیه به نئون هستند. در حقیقت چندین رشته نئون نازک و منعطف داخل این ریسه به کار می‌رود. ریسه نئون فلکسی تا حدی انعطاف پذیر است و دوام بسیار بالایی نیز دارد. درست است که این محصول قیمت نسبتا بالایی در مقایسه با انواع ریسه‌های دیگر دارد و ضخامت آن نیز در مقایسه با برخی از ریسه‌ها مانند نوع نواری بیشتر است اما دارای مزایای بی‌نظیر نیز می‌باشد. معمولاً این محصول از تراکم 120 لامپ در هر یک متر بهره می‌برد.

ریسه نئون فلکسی

مزایای ریسه نئون فلکسی

این محصول نور کاملاً یکنواختی را ارائه می‌دهد و برخلاف نوع سنتی خود، مصرف انرژی کمی نیز دارد. نصب آسان، انتشار نور یکدست و بدون نور نقطه‌ای، انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوای مختلف، قدرت نوری بالا، ضد آب قابلیت برش در اندازه دلخواه، عمر زیاد، تنوع رنگی گسترده و… از دیگر مزایای ریسه نئون فلکسی هستند.

مقایسه بین انواع مختلف ال ای دی نواری (مانند IP65، RGB، و غیره)

کاربرد ریسه نئون فلکسی

از ریسه نئون فلکسی می‌توان استفاده‌های بسیاری کرد که مهمترین آن استفاده در تابلوهای تبلیغاتی و نمای خارجی ساختمان است. معمولاً از این محصول در تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه‌ها، ساخت اشکال مختلف برای تبلیغات در محیط کافه، رستوران و… زیر پنجره‌های ساختمان، روی ستون‌های ساختمان استفاده می‌شود. علاوه بر این بهره‌گیری از ریسه‌های نئون فلکسی در محیط‌های درون سقف‌های کاذب، زیر کابینت‌ها و کنار پله‌ها و… متداول است. این محصول می‌تواند در هر جایی استفاده شود اما نباید در محیط‌های قابل انفجار و اشتعال از آن بهره برد.

ریسه شلنگی دارای لامپ‌های ال ای دی کوچکی است که درون یک لوله پلاستیکی شفاف قرار می‌گیرد. معمولاً این پوشش شفاف از جنس پی‌وی‌سی PVC است. این ریسه از نظر ظاهری شبیه به طناب می‌باشد. غالباً لامپ‌های ریسه شلنگی ال ای دی با لایه محافظ مقاوم در برابر اشعه ماور بنفش پوشیده می‌شوند و همین آنها را آماده استفاده در فضای بیرونی نیز خواهد کرد. در این محصول مجموعه‌ای از لامپ‌های بسیار کوچک روی یک برد به صورت طنابی بلند قرار می‌گیرد. ریسه شلنگی زیر مجموعه دی او بی یا مستقیم ۲۲۰ ولت هست و از ال ای دی DOB بهره می‌برد.

ریسه شلنگی

جالب است بدانید که ریسه‌های شلنگی خودشان در دو نوع نواری و گرد تقسیم بندی می‌شوند. از آنجا که ریسه‌های نئون فلکسی نیز از انواع ریسه‌های گرد به شمار می‌روند و از تکنولوژی ال ای دی بهره می‌برند، می‌توانیم به صورت کلی آنها را نیز جزوی از خانواده ریسه‌های شلنگی محسوب کنیم. به خاطر بسپارید که بسیاری از مدل‌های ریسه شلنگی ال ای دی، ضد آب نیز هستند. قدرت نوری این محصول نسبت به نوع نئون فلکسی کمتر است.

مزایای ریسه شلنگی

از مزایای ریسه شلنگی می‌توان به نصب آسان، مصرف انرژی پایین، طول عمر زیاد، رنگ‌های متنوع، انعطاف پذیری بالا و ضد آب بودن آن در برخی از محصولات اشاره کرد. مانند قسمت قیمت نسبتاً بالا، ارائه روشنایی نقطه‌ای و عدم امکان برش در هر نقطه نیز می‌باشد.

کاربرد ریسه شلنگی

معمولاً ریسه نوری شلنگی دارای چسب در قسمت پشتی محصول است که نصب آن را آسان می‌کند. از این محصول می‌توان در فضای داخلی و یا فضای خارجی ساختمان استفاده کرد. ریسه‌های شلنگی معمولاً ضد آب هستند و می‌توانند در برابر رطوبت و برف و باران مقاومت بالایی از خود نشان دهند. محصولات تنوع رنگ بسیار بالایی دارند و می‌توان از آنها برای نورپردازی غیر مستقیم در محیط‌های مختلفی مانند تالارها، رستوران‌ها، کافه‌ها، فضاهای سبز، مراکز تفریحی و… بهره برد.

مقایسه ریسه شلنگی و نئون فلکسی

همان‌طور که تا به حال متوجه شدید، ریسه‌های شلنگی LED و ریسه‌های نئون فلکسی LED شباهت زیادی به یکدیگر دارند. امکان تهیه هر دوی این محصولات در رنگ‌های مختلفی مانند آفتابی، مهتابی، زرد، قرمز، آبی، بنفش، سبز و… وجود دارد اما بهتر است حالا به مقایسه انواع ریسه شلنگی و نئون فلکسی بپردازیم.

  • از لحاظ طراحی و انعطاف می‌توان گفت هر دوی این ریسه‌ها به دلیل پوششی که آنها احاطه کرده است، محدود شده‌اند و نمی‌توانند برخی از گوشه‌های تنگ ساختمان را بپوشانند. شکل دهی آنها در سطوح نامنظم و زاویه‌دار نیز به همین دلیل سخت می‌شود. به همین دلیل است که برای نورپردازی سطوح نامنظم و گوشه‌های تنگ از ریسه نواری ال ای دی استفاده می‌کنند.
  • ریسه‌های شلنگی دارای قطرهای بزرگ‌تری هستند و به همین دلیل برای نصب آنها، آماده سازی بیشتری نیاز است اما ریسه‌های نئون فلکسی راحت‌تر نصب خواهند شد.
  • قیمت هر دوی این محصولات به سایر انواع ریسه‌های ال ای دی بیشتر است زیرا ساخت آنها بسیار تخصصی است و از مواد خاصی برای تولید آنها استفاده می‌شود. اما در حالت کلی قیمت ریسه نئون فلکسی بیشتر از نوع شلنگی می‌باشد.
  • مورد دیگری که اهمیت بسیار زیادی دارد، بهره‌وری انرژی است. هر دوی این ریسه‌ها به صورت قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند زیرا از لامپ‌های LED بهره می‌برند که بسیار کم‌مصرف هستند. اما اگر بخواهیم داخل این رقابت ریسه‌های نواری ال ای دی را نیز اضافه کنیم، باید بگوییم که ریسه‌های نواری کم مصرف‌تر از این دو نوع هستند.
  • اما مهم‌ترین بخش مقایسه ریسه‌های شلنگی و نئون فلکسی در مورد خروجی نور و روشنایی که ارائه می‌دهند، است. در ریسه‌های نئون فلکسی نورپردازی به صورت یکنواخت صورت می‌گیرد در حالی که در ریسه‌های شلنگی روشنایی نقطه‌ای به کاربر ارائه می‌دهند. در حالت کلی ریسه نئون فلکسی قدرت نور بیشتری نسبت به مدل‌ شلنگی دارد.

انواع ال ای دی نواری در آی تی لایت شاپ

نتیجه‌گیری

در این مقاله ، به مقایسه ریسه‌های نئون فلکسی و شلنگی پرداختیم. اکنون شما می‌دانید که هردوی این محصولات در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند و شما باید با توجه به فضای مورد استفاده خود، یکی از آنها را انتخاب نمایید. هنگام خرید ریسه LED از هر نوعی باید به تعداد ال ای دی‌ها دقت کرد. هر چقدر که تعداد این لامپ‌های کوچک بیشتر باشد، توان نوردهی و نور ریسه بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر شما برای موارد تزئینی و یا نما علاقمند به نورپردازی چند رنگ و RGB هستید، می‌توانید اقدام به خرید مدل‌های LED RGB ریموت‌دار کنید زیرا این محصولات قابلیت تغییر رنگ را خواهند داشت.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مقایسه بین انواع مختلف ال ای دی نواری (مانند IP65، RGB، و غیره)" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مقایسه بین انواع مختلف ال ای دی نواری (مانند IP65، RGB، و غیره)"، کلیک کنید.