نباید خرده فرهنگ های وارداتی به آیین کهن ایرانی ورود کند

پادینامگ/مازندران دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت، نباید تحت هیچ شرایطی، خرده فرهنگ های وارداتی و نفوذ فرهنگ غربی به آیین های کهن ایرانی ورود کند باید در مقابل فرهنگ های با اصالت ایرانی احیاء و ترویج داده شود.

علی اکبر متکان روز گذشته، 29 اردیبهشت در حاشیه رونمایی از المان « آیین مادرمه» از سنت های نوروزی مازندرانی ها که در محل دانشگاه شمال آمل انجام شد، به خبرنگارایسنا گفت، دست اندرکاران حوزه فرهنگی باید بیشتر تلاش و همت کنند تا از نفوذ فرهنگ غربی که هیچ سنخیتی با آیین و رسوم ایرانی و تاریخ ما ندارد، جلوگیری کنند.

وی افزود: درمقابل نیز باید به سمت احیای خرده فرهنگ هایی که در استان های مختلف کشور که هر کدام دارای هویت و تاریخ آن دیار است، حرکت کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران همچنین درخصوص آیین مادرمه مازندران نیز گفت: درارتباط با فرهنگ غنی و بومی مازندران از مدت ها قبل دانشگاه شمال آمل با همکاری ادارات مرتبط دراین شهرستان پیگیر جشنواره بازی ها و آیین های بومی و محلی بودند و درگام نخست آیین مرسوم در نوروز این استان رواج داشت، را اولویت گذاری کردند.

دکتر متکان ادامه داد: هر زمانی که از آیین های بومی محلی مازندران صحبتی به میان می آید، یاد استاد هومند در ذهنمان همه علاقمندان به این حوزه نقش می بندد که به چه نحوی درخصوص این آیین ها و فرهنگ ها صحبت و بحث و بررسی داشت.

نباید خرده فرهنگ های وارداتی به آیین کهن ایرانی ورود کند

وی ادامه داد: همه ما بیشتر آیین های بومی محلی و بازی ها را در کودکی تجربه داشتیم و امروز نسل جوان با بازی های بومی محلی و فضای مجازی روبرو است که آن نشاط و تحرکی که در بازی های بومی محلی وجود دارد، در بازی های مجازی یافت نمی شود.

دبیرکل کمیسیون یونسکو ایران تصریح کرد: اگر مسیولین شهرستان آمل اقدامی در راستای احیا و مستندسازی کامل و با شرایط خاص ملی و جهانی انجام دهند، دفتر کمیسیون ملی یونسکو ایران آمادگی دارد بیشتر از حد اداری خود در این راستا برای ثبت ملی و جهانی آن حمایت و اقدام کند.

پایان خبر پادینامگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نباید خرده فرهنگ های وارداتی به آیین کهن ایرانی ورود کند" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نباید خرده فرهنگ های وارداتی به آیین کهن ایرانی ورود کند"، کلیک کنید.