یادگیری هنر در کودکان

در سال های اخیر، طرح های درسی بیشتر به برنامه هایی با محوریت ریاضی و ادبیات رو آورده است، اما هنر…؟ ممکن است بعضی مطالعه و آموزش هنر را لوکس و فعالیتی افزون بدانند. اما بعضی از فعالیت های ساده و خلاقانه ی هنری پایه های حیاتی رشد کودک هستند. استفاده از موادی با خصوصیات ضد آب و ضد آتش در ساخت لباس پلیس بچه می تواند از ایمنی آنها در مقابل خطرات محیطی حمایت کند . اهمیت یادگیری هنر، امروزه یادگیری و رشد فعالیت های خلاق و آموزش تفسیر و زیبایی شناسی هنری و تصویری، حین رشد کودکان، مهم تر از دیگر فاکتورهای رشد و یادگیری آنهاست.

یادگیری هنر در کودکان

اهمیت یادگیری هنر در بهبود مهارت های حرکتی اهمیت یادگیری هنر در رشد زبانی اهمیت یادگیری هنر در یادگیری سواد بصری طراحی، نقاشی، ساخت تندیس و حتی کارهای دستی بافتنی همه، مهارتهای بصری فضایی کودک را، که امروزه میدانیم چقدر حیاتی و مهم هستند، رشد میدهند. امروزه حتی کودکان خردسال توانایی کار کردن با گوشی های هوشمند و تبلت ها را دارند. به این معنا که این نسل از کودکان قبل از اینکه حتی خواندن و نوشتن بیاموزند، از طریق گرافیکی اطلاعات دریافت میکنند. این اطلاعات شامل سیگنال هایی است که از تصاویر و یا اشیاء سه بعدی دنیای مجازی، کتاب ها و تلویزیون دریافت می کنند.

دکتر کری.فری دم (Dr. Kerry Freedom) ، سرپرست بخش آموزش هنر و دیزاین دانشگاه نورترن ایلینوی می گوید: والدین باید آگاه باشند که بچه های امروز از “منابع گرافیکی” بیش از هر زمانی اطلاعات دریافت می کنند.” بچه ها باید بتوانند ملموس تر دنیا را تجربه کنند. یادگیری هنر به بچه ها می آموزد که تفسیر کنند،نقد کنند و از اطلاعات بصری چگونه بهره بگیرند و تصمیمات درست بر اساس آن اتخاذ کنند. دانش بصری، برای مثال سمبولیسم گرافیکی، مخصوصا در انتخاب هوشمندانه محصولات به کودکان کمک میکند تا در و برندینگ آینده شان گم نشوند.”

اهمیت یادگیری هنر در خلاقیت

زمانی که کودکان به ابراز در حین خلق هنری تشویق میشوند،حسی از کشف درآنها بیدار میشود که بعدها درآینده خیلی به کمکشان میآید. دکتر کری.فری دم می گوید: جامعه به انسانهایی که برای حرکت به جلو نیاز دارد که افراد متفکر و خلاقی هستندو همواره به دنبال راه حلهای جدید و بهبود وضع هستند و نه آنهایی که فقط دنباله رو و منفعل عمل می کنند.” حال هنر، تمرینی است که فرد تفکر و روند بهبود مسایل از طریق اندیشه ورزی را تجربه کند!” اهمیت یادگیری هنر در آگاهی فرهنگی ما در جامعه ای با انبوهی از خرده فرهنگ ها زندگی میکنیم که ممکن است این جامعه درست برای کودک ما تصویر نشود. ممکن است از طریق زیبایی شناسی و خصوصیات یک اسباب بازی یا عروسک(مو، رنگ و بافت) پیامهای نژادپرستانه یا جنس گرایانه به کودک منتقل شود.

حال اگر به کودک از طریق آموزش، نوعی تفسیر و نقد اثر هنری و محصول دیزاین شده یاد داده شود؛ کودک به تفکر انتقادی مجهز میشود و چیزی که در اسباب بازیِ خود میبیند تنها تفسیر از واقعیت است و همه آن نیست. داشتن لایه های مختلف در لباس نیروی انتظامی بچه گانه می تواند از انتقال حرارت در شرایط سرد حمایت کند . عملکرد تحصیلی بهبود یافته: تحقیقات نشان داده اند که ارتباطی بین هنر و دیگر موفیادگیری هنر یک فرصت بی نظیر برای کودکان است تا روح و احساسات شان را پرورش دهیم. دوران کودکی ظرفیت های زیادی برای یادگیری هنرهای مختلف فراهم می کند و کودکان می توانند سریع تر و با بازدهی بالاتر رشته های هنری مختلف را یاد بگیرند.

ترفندها، نکات و روش های مختلفی وجود دارد که می توان از طریق آنها رشته های مختلف هنری را به کودکان آموزش داد. با وجودی که آموزش و یادگیری هنر به کودکان جذابیت زیادی دارد و احتمالا کودک شما سریعا مهارت های لازم را به دست می آورد، اما با این حال آموزش دادن رشته های مختلف هنری به کودکان پیچیدگی ها و سختی های خود را دارد. برای موفق شدن در این زمینه باید به یک سری نکات توجه داشت و برخی اصول را در نظر گرفت. در این بخش به شما می گوییم که چطور می توانید از بهترین روش های آموزش و یادگیری هنر به کودکان استفاده کنید تا یک کودک هنرمند و خلاق را پرورش دهید.

آموزش و یادگیری هنرهای مختلف به کودکان

شما می توانید از روش های آموزش و یادگیری هنر به کودکان برای یاددهی رشته های مختلف هنری استفاده کنید. قبل از هر چیز مهم است که با رشته های هنری مخصوص کودکان آشنایی لازم را داشته باشید و از همه مهمتر خلاقیت و استعداد و علاقه کودک را نیز در نظر بگیرید. تقریبا می توان گفت در اکثر شاخه های هنر یکشما وجود دارد. آموزش و یادگیری هنر به کودکان با استفاده از اسلاید . یکی از روش های آموزش و یادگیری هنر به کودکان که جزو روش های بسیار جذاب و محبوب نیز هست، آموزش از طریق نمایش اسلاید به کودک انجام می شود. این ترفند دو منظوره هم می تواند به شکوفایی خلاقیت و پرورش ذهن کودک کمک کند و هم برای او بسیار سرگرم کننده باشد.

آموزش از طریق اسلاید به این صورت است که مدرس چند اسلاید به خصوص با یک موضوع مشخص را به کودکان نمایش می دهد. از کودک می خواهد بعد از نگاه کردن به اسلاید مورد نظر هر چیزی که برداشت می کند را از آن در قالب نقاشی بازگو کند. در واقع این ترفند بیشتر در کاربرد دارد و به این ترتیب ایده پردازی کودک برای کشیدن نقاشی و پیدا کردن سوژه ها نیز تقویت می شود. مشاهده نتایج متفاوت کار و برداشت هایی که از یک اسلاید انجام می شود حتی برای خود مدرس هم جذابیت زیادی دارد. از بازی های تخیلی برای آموزش استفاده کنید . کودکان بازی کردن را دوست دارند و این ماهیت آنهاست که همیشه می توانند در قالب بازی و تفریح یادگیری بهتری نیز داشته باشند.

بنابراین یکی از بهترین روش های آموزش و یادگیری هنر به کودکان می تواند از طریق بازی کردن باشد. شما می توانید ترجیحا از بازی های تخیلی برای آموزش دادن کمک بگیرید. این ترفند خصوصا برای رشته های هنری مانند نقاشی می تواند موثر باشد. بازی های تخیلی به همان میزان که سرگرم کننده و جذابند می توانند قوه تخیل کودک را نیز پرورش داده و به رشد ذهنی او کمک زیادی کند. با استفاده از کارت های کارتونی آموزشی به کودکان آموزش هنر بدهید . ترفند و راهکار دیگری که می توان به عنوان یکی از روش های آموزش و یادگیری هنر به کودکان به آن اشاره کرد، آموزش با استفاده از کارت های کارتونی است.

این روش کلی آموزشی می تواند در رشته های مختلف خصوصا آموزش زبان کودکان تاثیر زیادی داشته باشد. در خصوص آموزش نقاشی نیز می توان از همین ترفند استفاده کرد. با کمک کارت های کارتونی مختلف، به کودکان برای نقاشی های شان ایده داد. شما می توانید از اشکال مختلف برای تقویت نقاشی کودک استفاده کنید. برای مثال می توانید با نشان دادن کارت های کارتونی شامل اشکال هندسی یا اعداد، از کودک بخواهید با خلاقیت و ایده پردازی این اشکال را نقاشی کرده و آنها را به یک شخصیت کارتونی یا یک سوژه نقاشی تبدیل کنند و بکشند. حتی با نشان دادن حروف یا کلمات انگلیسی می توانید همزمان هم روی کار کنید و هم مهارت های نقاشی او را تقویت کنید.

استفاده از سطوح مختلف برای نقاشی کودکان همیشه لازم نیست برای آموزش هنر خصوصا نقاشی و طراحی کودکان از یک سطح مشخص مانند کاغذ استفاده کنید. یکی از روش های آموزش و یادگیری هنر به کودکان که می تواند جذابیت آموزش را برای آنها بیشتر کند، تنوع دادن به سطوحی است که برای نقاشی استفاده می شوند. لباس سربازی بچگانه باید از جنس پارچه هایی با کیفیت بالا دوخته شود . پارچه نیز می تواند سطح مناسبی برای آموزش باشد. این کار به کودکان فرصتی می دهد تا بافت های مختلف را کشف کنند و با مواد جدید آزمایش کنند.

شما می توانید با امتحان کردن سطوح مختلف کودکان را برای نشان دادن خلاقیت و نوآوری تشویق کنید. برای مثال به آنها بگویید که چطور می توانند از این تکه پارچه یا تکه مقوا یک اثر هنری بسازند. با این کار شما به کودک کمک می کنید تا خارج از چارچوب فکر کنند و به این ترتیب خلاقانه تر پیش بروند. علاوه بر این قطعا امتحان کردن سطوح مختلف می تواند بسیار سرگرم کننده نیز باشد. یکی از نکات و ترفندهای کاربردی در آموزش و یادگیری یک هنر به خصوص به کودکان ، تمرکز روی مهارت های فردی و در کنار آن مهارت های گروهی است. در وهله نخست شما می توانید از روش های آموزش و یادگیری هنر به کودکان به صورت فردی کمک بگیرید و مهارت های فردی کودک را پرورش دهید.

یکی از گزینه های کارامد و موثر در آموزش و یادگیری هنر به کودکان این است که آنها احساس کنند می توانند متفاوت باشند و خالق چیزهای جذاب شوند. استفاده از ابزارها و وسایل همیشگی را کنار بگذارید. برای کمک به شکوفا شدن خلاقیت کودکان از آنها بخواهید با وسایل ساده و حتی دور ریختنی کاردستی های جذابی را درست کنند. زمانی که کودک این مهارت را به دست می آورد و می تواند با وسایل ساده کاردستی های مختلفی را بسازد. قطعا این امر علاوه بر سرگرم کننده بودن می تواند تاثیر زیادی در رشد خلاقیت و ایده پردازی کودکان داشته باشد.

آیا تمرین های گروهی می تواند در آموزش و یادگیری هنر کودکان تاثیری داشته باشد؟ پروژه های گروهی و انجام کارهای هنری در قالب یک گروه می تواند یکی از موثرترین روش های آموزش هنر به کودکان باشد و به آنها کمک کند تا نتیجه کار خود را بهتر ببینند و درک کنند. آیا می توان از تکنولوژی نیز برای آموزش و یادگیری هنر کودکان کمک گرفت؟ امروزه هنرهای دیجیتالی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. از آنجایی که نمی توان کودکان را دور از تکنولوژی نگه داشت، ایده بسیار خوبی است که از تکنولوژی نیز در راستای آموزش هنر کمک گرفت.

برای مثال می توان نقاشی کردن در تبلت را به کودک آموزش داد. آموزش و یادگیری هنر از طریق نمایش اسلاید به چه شکل است؟ نمایش اسلاید یکی از روش های آموزش هنر به کودکان است. در آن مدرس با نمایش یک سری اسلاید ها به کودک از او می خواهد چیزی که می بیند و درک می کند را نقاشی کند. قیت ها وجود دارد. بر اساس گزارشی کودکان هنری شرکت میکنند(اینجا منظور حداقل 3ساعت، 3روز هرهفته در طول یک سال است) 4برابر در موقعیتهای تحصیلی آینده شان موفق هستند. شرکت در مسابقات ریاضی یا علوم یا برنده شدن در مسابقات شعر در بین بچه هایی که فعالیت هنری داشته اند با فاصله بیشتر است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری هنر در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری هنر در کودکان"، کلیک کنید.