نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
در گفت وگو با پادینامگ مطرح شد؛
عضو هییت علمی دانشگاه گفت: نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه تمرکز علمی کشور به زودی به رشته های علوم انسانی منتقل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری پادینامگ؛ اهمیت علوم انسانی به بعد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می شود. هر چه این بعد از انسان بودن و نیاز های مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد، علوم انسانی نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ بنابراین اگر علوم انسانی را به معنای دیگر علوم فرهنگی بنامیم؛ زیرا فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می شود، پس علوم انسانی به طور عام کلمه، علومی هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارند؛ بنابراین به میزانی که این امور در زندگی انسان اهمیت دارد، به همان میزان علوم انسانی نیز اهمیت می یابد این بخش از علوم انسانی با روان و ذهن و فکر انسان و یا به عبارتی دیگر با نیاز های معنوی انسان سروکار دارد.
روند کنونی پیشرفت کشور نشان می دهد نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه تمرکز علمی کشور به زودی به رشته های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که در آینده نزدیک شاهد مطالبه و توجه جدی همه حوزه های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصان و صاحب نظران رشته های مختلف علوم انسانی خواهیم بود.
این امر موجب تخصصی شدن رشته های علوم انسانی و توسعه حوزه های میان رشته ای در فضای دانشگاهی بوده و دانش آموزانی که در چند سال آتی در این رشته ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.
اگر کمی به فضای تحولات علمی ایران توجه کنیم و ساختار سیاست های کلانی که در فضای علمی در مراکز مدیریتی ایران در حال تصویب هستند را مورد بررسی قرار دهیم به وضوح می توان نشان داد که کشور، به شکلی همه جانبه به سمت تمرکز بر علوم انسانی و تلاش برای جنبش و تحول علمی در این حوزه پیش می رود؛ بنابراین می توان امیدوار بود که در بازه ده ساله آینده، جایگاه این علوم در فضای علمی کشور کاملاً متحول شده و طبعاً شاهد فضایی بسیار پرشور در حوزه علوم انسانی باشیم.
بر همین اساس به سراغ رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد رفتیم و درباره فعالیت های دانشکده علوم انسانی این واحد دانشگاهی به گفت وگو نشستیم.
رویا افراسیابی عضو هییت علمی گروه علوم تربیتی و رییس دانشکده علوم انسانی واحد بجنورد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری پادینامگ در پاسخ به سوال دانشکده علوم انسانی شامل چه رشته های می شود، بیان کرد: در دانشکده علوم انسانی بیش از 5 هزار و 300 دانشجو در 17 رشته مختلف در مقاطع گوناگون از کاردانی تا دکتری مشغول تحصیل هستند. رشته های پرطرفدار این دانشکده شامل روانشناسی در همه مقاطع تحصیلی (در مقطع دکتری شامل رشته های روانشاسی تربیتی، روانشناسی عمومی و مشاوره)، رشته علوم تربیتی در همه مقاطع (گرایش ارشد برنامه ریزی درسی و گرایش ارشد و دکتری مدیریت آموزشی)، رشته آموزش ابتدایی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در همه مقاطع (گرایش ارشد و دکتری فیزیولوژی ورزشی و ارشد حرکات اصلاحی)، رشته حقوق، رشته مدیریت بازرگانی در همه مقاطع تحصیلی (ارشد مدیریت بازرگانی و دکتری مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی)، علوم قضایی، حسابداری و. است.
پادینامگ: دانشجوی دختر از رشته های علوم انسانی بیشتر استقبال می کند یا دانشجوی پسر؟
افراسیابی: با توجه به شرایط عمومی جامعه، وضعیت اشتغال عموماً بیشتر دانشجویان دختر جذب دانشگاه ها می شوند و این امر در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم انسانی هم مستثنی نیست.
پادینامگ: امکانات آموزشی و کمک آموزشی در دانشکده در چه سطحی است؟
افراسیابی: کلاس های دانشکده مجهز به دیتا پروژکتور هستند از دیگر امکانات می توان به کتابخانه، لابراتوار زبان برای استفاده دانشجویان زبان انگلیسی، سالن اجتماعات دانشکده برای برگزاری کارگاه ها و سمینارها، اتاق دفاع برای برگزاری جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سوله های ورزشی و همچنین کارگاه روانشناسی برای دانشجویان رشته روانشناسی اشاره کرد.
این دانشکده دارای دو فصلنامه علوم تربیتی و تاریخ است. همچنین انجمن های علمی و کانون های فرهنگی در رشته های مختلف توسط دانشجویان و با مساعدت و مشارکت استادان شکل گرفته و دانشجویان در آنها مشغول فعالیت هستند که این امر منجر به پویایی و نشاط در دانشجویان می شود.
پادینامگ: اکنون چگونه از پایان نامه های تحقیقاتی یا ایده های کارآفرینی حمایت می شود؟
افراسیابی: برای انجام بهینه پایان نامه ها و استفاده از نتایج کاربردی آنها، ارتباطات خوبی با نهاد ها و سازمان های مختلف وجود دارد و برخی از پایان نامه ها در قالب طرح های پژوهشی به حل مشکلات سازمان ها کمک می کنند.
پادینامگ: تعداد استادان عضو هییت علمی دانشکده شما چقدر است؟
افراسیابی: تعداد 30 عضو هییت علمی در دانشکده علوم انسانی مشغول به فعالیت و تدریس هستند.
پادینامگ: با توجه به اهمیت رشته های علوم انسانی در سطح کشور وضعیت این رشته را در سطح استان و دانشگاه آزاد استان چگونه ارزیابی می کنید؟
افراسیابی: دانشجویی که به درستی در فضای آموزش علوم انسانی تربیت شده باشد، دارای ذهنی چندبعدی و توانمند در حوزه های مختلف خواهد بود که با ورود به هریک از رشته های دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی، می تواند موفق و منشا اثر باشد. به ویژه برای بانوان که حضور اجتماعی آنان در حوزه های کلان و زیربنایی بیشتر مثمر ثمر است، ورود به علوم انسانی، بسیار راهگشا خواهد بود.
با توجه به رشته های پر متقاضی و ارایه خدمات مناسب، امکانات آموزشی و پژوهشی و استادان توانمند رشته های دانشکده علوم انسانی از مقبولیت شایسته ای در سطح استان برخوردار بوده و افزایش آمار ثبت نام در رشته ها خود گویای جایگاه عالی این دانشکده در سطح استان است.
پادینامگ: درباره طرح های پژوهشی، کتاب، مقالات و پایان نامه های اعضای هییت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده و جایگاه پژوهشی آن در دانشگاه توضیحی ارایه فرمایید؟
افراسیابی: هر ساله اعضای هییت علمی این دانشکده قرارداد هایی را در قالب طرح های پژوهشی با سازمان های مختلف منعقد می کنند و ارتباط خوبی بین اعضای هییت علمی و بخش تحقیق و توسعه سازمان های مختلف استان وجود دارد.
درباره ظرفیت همکاران و دانشجویان این دانشکده همین بس که اعضای هییت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد هر ساله در زمره پژوهشگران برتر استان قرار می گیرند و هر ساله مقالات علمی و علمی پژوهشی توسط استادان در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ می شوند که خود در معرفی توان علمی همکاران و دانشجویان نقش موثری دارد.
پادینامگ: آیا به نظر شما دانشگاه توانسته در رسالت خود مبنی بر تاثیرگذاری علمی و فرهنگی در سطح استان موفق باشد و در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟
افراسیابی: یکی از مهم ترین پیامد های دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سازمان اجتماعی، تغییر در بافت اجتماعی و فرهنگی شهر هایی است که دانشگاه در آن تاسیس شده این دانشگاه توانسته در افزایش مشارکت زنان در جامعه، بهبود روابط اجتماعی بین مردم و افزایش گرایش به ادامه تحصیل بین دانش آموزان تاثیرگذار باشد.
به طور کلی امید به بهبود وضعیت زندگی بین مردم افزایش یافته و به نظر می رسد که این عامل موجب کاهش مهاجرت شهروندان به شهر های دیگر به امید زندگی بهتر، شده است. دانشگاه باعث ارتباط بهتر بین افرادی که زبان و گویش های مختلفی دارند، شده و دانشجویان این دانشگاه به عنوان سفیران فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و علمی در سطح جامعه توانسته اند نقش موثری در حفظ آداب ورسوم، ورزش های سنتی و باستانی، همسو شدن با تغییرات فرهنگی با حفظ سنت ها، مشارکت در فعالیت های اجتماعی در قالب جهاد سازندگی، مددکاری اجتماعی و فعالیت های خیرخواهانه، برگزاری مناسبت های مذهبی و فرهنگی داشته باشند.
پادینامگ: سخن آخر…
افراسیابی: انجمن های ورزشی در زمره انجمن های فعال دانشجویی هستند که توسط خود دانشجویان اداره می شود و برنامه های مفرح ورزشی در قالب طبیعت گردی و مسابقات ورزشی در رشته های مختلف را برنامه ریزی و برگزار می کنند. تعدادی از دانشجویان این رشته تحصیلی عضو تیم های مختلف ورزشی استان و تیم ملی کشور در رشته های مختلف هستند که حایز مقام های قهرمانی در سطح ملی و بین المللی در رشته های مورد فعالیت خود هستند که خود برگ زرینی در عملکرد بهینه رشته ها و گرایش های مختلف دانشکده علوم انسانی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد باشد.
گفت وگو از لادن لنگری
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی"، کلیک کنید.