نگاهی فلسفی به رقابت های انتخاباتی و رأی زیاده خواهانه شورای حکام

یادداشت؛

نگاهی فلسفی به رقابت های انتخاباتی و رأی زیاده خواهانه شورای حکام

سوالی که مطرح می شود اینکه چرا در طول دوران ریاست جمهوری شهید رییسی، خبری از فشار بین المللی و تحریم نبود، اما با شهادت آن عزیز و آغاز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری مجدداً فشار ها آغاز شد؟!

خبرگزاری علم و فناوری پادینامگ- *مجتبی جعفری؛ یکی از گسترده ترین مباحث در فلسفه، مبحث علیت است و فعلاً بیان تفصیلی آن، موضوع این نوشتار نیست. در ضمن مباحث فلسفی مبحثی وجود دارد با عنوان «مقتضی و شرط» بدین معنا که گاهی پیدایش معلول از علت متوقف بر وجود حالت و کیفیت خاصی است؛ در این صورت ذات علت را «مقتضی» یا «سبب» و حالت و کیفیت لازم را «شرط» می نامند.

شروط نیز به دو دسته تقسیم می شوند: الف- شرط فاعلیت فاعل، یعنی چیزی که بدون آن فاعل نمی تواند کار خود را انجام دهد، و در واقع مکمل فاعلیت اوست.

ب- شرط قابلیت قابل، یعنی چیزی که باید در ماده تحقق یابد تا قابل دریافت کمال جدیدی از فاعل شود، چنان که جنین باید واجد شرایط خاصی شود تا روح در آن دمیده شود.

حال با این نگاه فلسفی برویم سراغ یک امر سیاسی:

در خبر های این روز ها آمده بود که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را به تصویب رساند که از ایران می خواهد همکاری با این نهاد بین المللی را افزایش دهد و این قطعنامه با 20 رای موافق، 2 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسیده است.

حال سوالی که مطرح می شود اینکه چرا در طول دوران ریاست جمهوری شهید رییسی، خبری از این حرف ها نبود و آن شهید عزیز، روابط بین المللی کشور را به عالی ترین سطح ارتقا بخشید و اتفاقات فراوان مثبتی را به ثبت رساند که اشاره ای به فهرست آن نیز کتابی قطور خواهد شد، اما با شهادت آن عزیز و آغاز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری مجدداً فشار ها آغاز شد؟!

پاسخ این سوال در متن فلسفی فوق نهفته است. پاسخ اینکه برای تحقق و تکمیل توطیه دشمنان این ملت، علاوه بر تلاش و فاعلیت دشمنان، قابلیت داخلی هم لازم است. متأسفانه در بیانات انتخاباتی برخی از داوطلبان یک جناح خاص در هنگام ثبت نام، دوباره شعار های دشمن شادکن جلب رضایت دنیا و گفت وگوی با دنیا و نظیر آن مطرح شد و به دشمنان نشان داد یک قابلیت جدیدی برای تحمیل نظرات زیاده خواهانه ایشان وجود دارد؛ بنابراین حمله را آغاز کردند.

آری این آغاز حمله ایشان است و در صورتی که این تفکر، کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کند فشار ها مضاعف خواهد شد همانطور که در برخی از دولت های پیشین تجربه کرده ایم.

امید است مردم بصیر ایران اسلامی که تجربه قابل ستایش شهید رییسی را پیش چشم خود دارند، (تجربه ای که بار ها توسط رهبر حکیم انقلاب مورد تمجید قرار گرفت) با بصیرت کامل کسی را سکاندار کرسی ریاست جمهوری کنند که راه شهید جمهور را استمرار داده و این راه افتخارآمیز را تکمیل کنند تا دشمنان زیاده خواه برای همیشه مأیوس شوند، ان شاءالله.

*مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نگاهی فلسفی به رقابت های انتخاباتی و رأی زیاده خواهانه شورای حکام" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نگاهی فلسفی به رقابت های انتخاباتی و رأی زیاده خواهانه شورای حکام"، کلیک کنید.