نکات مهم برای ایرانیانی که به کانادا سفر می کنند

سفر به کانادا می تواند تجربه ای شگفت انگیز باشد؛ کشوری که با طبیعت بکر و شهرهای مدرن خود در هر گوشه اش چیزی برای غافلگیر کردن مسافران دارد. اما برای ایرانیان مسائلی مانند آب وهوا فرهنگ و قوانین متفاوت می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله می خواهیم نکاتی کاربردی و ضروری را بررسی کنیم تا سفری آرام و لذت بخش به کانادا داشته باشید.

اولین تجربه های ورود به کانادا

لحظه ای که هواپیما بر روی باند یکی از فرودگاه های کانادا می نشیند متوجه تفاوت های زیادی می شوید. هوا غالباً سرد است مخصوصاً اگر در فصل زمستان به این کشور سفر می کنید. آب و هوای کانادا به شدت متغیر است پس اگر در ماه های سرد به اینجا می آیید لباس های گرم و چندلایه حتماً همراه داشته باشید.

خاطره ای از یکی از اولین سفرهایم به تورنتو را خوب به یاد دارم؛ در اواسط فروردین از تهران به سمت کانادا پرواز کردم و با این فکر که در فصل بهار هوای کانادا شبیه ایران است فقط یک کاپشن سبک آوردم. وقتی هواپیما در تورنتو نشست و بیرون آمدم سرمای ۲-۳ درجه ای و بادهای تند تقریباً مرا غافلگیر کرد. این اولین درس بود : به پیش بینی های آب وهوایی خیلی دقت کنید.

بیشتر بخوانید: اطلاع از شرایط و قمیت تور کانادا

زبان فرهنگ و تفاوت ها

زبان انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی کانادا هستند و شما ممکن است در برخی مناطق به خصوص در کبک بیشتر با فرانسوی مواجه شوید. اگر با زبان انگلیسی آشنا هستید نیازی نیست نگرانی زیادی داشته باشید اما یادگیری چند جمله فرانسوی برای سفر به مناطق فرانسوی زبان مثل مونترال می تواند تعاملات شما را بسیار راحت تر کند.

شاید یکی از نکات جالب رفتار آرام و مهربان مردم کانادا باشد. کانادایی ها به ادب و احترام به دیگران معروف هستند و شما معمولاً در فروشگاه ها یا مکان های عمومی با لبخند و رفتار دوستانه مواجه خواهید شد. این کمی متفاوت از برخی فرهنگ هاست و ممکن است زمان ببرد تا به این نوع از تعاملات اجتماعی عادت کنید. یادم می آید در یکی از اولین روزهایم وقتی در صف خرید منتظر بودم صندوقدار با حوصله فراوان و لبخند به مشتریان خدمت می کرد. شاید در ایران انتظار داشتیم کار سریع تر پیش برود اما اینجا این تعاملات اجتماعی مهم هستند.

حمل و نقل عمومی و جابه جایی

کانادا یکی از بزرگ ترین کشورهای جهان است و فاصله های بین شهرها می تواند بسیار طولانی باشد. اگر قصد دارید بین شهرهای بزرگ سفر کنید استفاده از هواپیما یا قطار های سریع السیر بهترین انتخاب است. در داخل شهرها نیز سیستم حمل ونقل عمومی در شهرهای بزرگ مثل تورنتو ونکوور و مونترال بسیار کارآمد است. کارت های حمل ونقل شهری مثل “Presto” در تورنتو یا “Opus” در مونترال برای استفاده از اتوبوس و مترو بسیار کاربردی است.

یادم می آید در یکی از سفرهایم به ونکوور نقشه حمل ونقل عمومی روی گوشی ام باز کردم و تنها با چند کلیک از فرودگاه تا مرکز شهر به راحتی جابه جا شدم. از آنجایی که نرخ تاکسی ها معمولاً گران است استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم اقتصادی تر است و هم شما را بیشتر با زندگی شهری آشنا می کند.

قوانین مهاجرت و ویزا

یکی از چالش های اصلی برای ایرانیان گرفتن ویزای کانادا است. شما باید درخواست خود را به کنسولگری کانادا ارائه دهید و مراحل اداری طولانی تری را نسبت به برخی کشورها طی کنید. ویزای توریستی کانادا به شما اجازه می دهد تا مدت معینی در این کشور بمانید و با آن وارد تمامی شهرها شوید.

توصیه ام این است که مدارک مورد نیاز برای ویزا را با دقت و به روز تهیه کنید. این شامل مدارکی مثل اثبات تمکن مالی مدارک محل اقامت و بلیط های رفت و برگشت است. وقت سفارت کانادا ممکن است کمی طولانی باشد بنابراین از چندین ماه قبل برنامه ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: ماجراجویی آسیایی: کشف جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی در تورهای کره جنوبی و ژاپن

هزینه ها و مدیریت مالی

هزینه های زندگی و اقامت در کانادا نسبتاً بالا است به خصوص در شهرهای بزرگی مانند تورنتو و ونکوور. برای مسافران استفاده از هاستل ها و هتل های اقتصادی می تواند گزینه های خوبی باشد. همچنین اگر دوست دارید از رستوران ها استفاده کنید بهتر است بدانید که رعایت نکات انعام دهی در کانادا بسیار رایج است و معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به صورت اضافه بر روی صورت حساب شما قرار می گیرد.

برای مدیریت بهتر هزینه ها من به شخصه تجربه کردم که همیشه یک کارت اعتباری بین المللی داشته باشید. برخی از دستگاه های خودپرداز کانادایی ممکن است کارت های ایرانی را قبول نکنند بنابراین همراه داشتن ارز کانادایی یا دلار آمریکا هم ضروری است. در یکی از سفرهایم به ونکوور دستگاه خودپرداز بانک نزدیک به هتل کارت مرا نپذیرفت و مجبور شدم از ارز نقدی استفاده کنم.

غذا و خوراکی ها

کانادا تنوع غذایی بالایی دارد. غذاهای متنوع از سرتاسر جهان در این کشور یافت می شود از غذاهای آسیایی گرفته تا رستوران های خاورمیانه ای. اگر به دنبال غذاهای حلال هستید به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور بسیاری از رستوران های حلال را به راحتی پیدا می کنید.

یکی از خاطره هایی که همیشه از سفر به کانادا در ذهنم می ماند اولین تجربه خوردن یک پوتین (poutine) معروف کانادایی است. این غذای محبوب از سیب زمینی سرخ کرده سس گریوی و تکه های پنیر تشکیل شده و یک غذای دلپذیر برای زمستان های سرد کانادا است. شاید اولین باری که این غذا را امتحان کردم طعم کمی متفاوت و سنگین داشت اما بعد از مدتی تبدیل به یکی از غذاهای مورد علاقه ام شد!

جاهای دیدنی کانادا

کانادا پر از جاهای دیدنی است از آبشار نیاگارا گرفته تا پارک های ملی بَنف و جاسپر در استان آلبرتا. اگر اهل طبیعت گردی هستید پارک های ملی کانادا یکی از بهترین مکان ها برای تجربه طبیعت وحشی و بکر هستند. البته در شهرهای بزرگ نیز موزه ها گالری ها و مراکز خرید بزرگی وجود دارند که گردشگران را جذب می کنند.

نکات کاربردی نهایی

  • سیم کارت محلی بخرید : خرید سیم کارت های پیش پرداختی از اپراتورهای معروف مثل Rogers و Telus کمک می کند تا هزینه های ارتباطی خود را مدیریت کنید.
  • اپلیکیشن های نقشه و حمل ونقل عمومی مثل Google Maps و Uber را از قبل نصب کنید تا در شهرهای مختلف سردرگم نشوید.
  • بیمه مسافرتی فراموش نشود. هزینه های درمان در کانادا بسیار گران است و بیمه مسافرتی می تواند شما را از دردسرهای مالی نجات دهد.

پرسش و پاسخ

۱. بهترین زمان برای سفر به کانادا چه زمانی است؟ بهترین زمان برای سفر به کانادا بستگی به علاقه شما دارد. اگر اهل ورزش های زمستانی هستید زمستان با برف های سنگین و امکانات اسکی ایده آل است. اما اگر به هوای گرم تر و مناظر سرسبز علاقه دارید تابستان و پاییز بهترین فصل ها هستند.

۲. آیا برای استفاده از خدمات پزشکی باید بیمه داشته باشم؟ بله هزینه های درمان در کانادا بسیار بالاست. داشتن بیمه مسافرتی قبل از سفر بسیار مهم است تا در مواقع اورژانسی تحت پوشش قرار بگیرید.

۳. آیا می توانم با کارت های بانکی ایرانی در کانادا خرید کنم؟ بیشتر کارت های بانکی ایرانی در کانادا کار نمی کنند. بهتر است از کارت های اعتباری بین المللی یا پول نقد استفاده کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نکات مهم برای ایرانیانی که به کانادا سفر می کنند" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نکات مهم برای ایرانیانی که به کانادا سفر می کنند"، کلیک کنید.