فاضلاب‌های صنعتی گیلان؛ تهدیدها و راهکارهای پیش‌ رو

فاضلاب‌های صنعتی گیلان؛ تهدیدها و راهکارهای پیش‌ رو

پادینامگ/گیلان علت اصلی آلودگی رودخانه‌های استان گیلان، دفع غیراصولی فاضلاب شهری است؛ اما شدت پیامدهای ناشی از دفع فاضلاب‌های صنعتی به مراتب بیشتر از فاضلاب شهری است.

ورود پساب کارخانه‌های گیلان به رودخانه‌های متعدد استان، به علت مواد شیمیایی، فلزات سنگین و آلودگی‌های میکروبی موجود در آن‌ها می‌تواند مشکلات و معضلات متنوعی را مانند آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی (نفوذ آلودگی‌ به آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها)، اثرات منفی بر اکوسیستم (کاهش تنوع زیستی، مرگ و میر ماهی‌ها و سایر موجودات آبی)، خطرات بهداشتی برای انسان‌ها (مشکلات پوستی و بیماری‌های عفونی به علت مصرف آب آلوده)، کاهش بهره‌وری کشاورزی (کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و خطرات بهداشتی)، مشکلات اقتصادی (هزینه‌های پاکسازی و ترمیم منابع آبی آلوده)، اثرات اجتماعی (نارضایتی و اعتراضات مردمی) و نقض قوانین محیط زیستی ایجاد کند و پیامدهای متأثر از آنها نیز می‌تواند تا چند سال ادامه داشته باشد.

کافی نبودن سیستم تصفیه فاضلاب‌های صنعتی در گیلان

سیدجواد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پادینامگ درباره بررسی میزان آلودگی آب‌های زیرزمینی و سایر منابع آبی استان به‌دلیل ورود پساب‌ کارخانه‌ها، اظهار کرد: براساس توزیع کارخانه‌ها و منابع آلوده‌کننده آب‌ها در استان و همچنین متغیر بودن سطح آب‌های زیرزمینی، میزان و احتمال آلودگی آب‌های زیرزمینی در گیلان متفاوت است. 

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: به علت نداشتن یا کافی نبودن سیستم تصفیه فاضلاب‌های صنعتی در استان و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، در بسیاری از نقاط کیفیت آب‌های زیرزمینی به شدت تهدید می‌شود.

وی با اشاره به مطالعاتی که درباره منابع آب استان گیلان در مجلات معتبر به چاپ رسیده است، افزود: براساس این مطالعات در بعضی چاه‌های استان، آلودگی فلزات سنگین مشاهده شده که ناشی از فاضلاب‌های صنعتی است.

راهکارهای کاهش آلودگی آب‌های گیلان

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی درباره راهکارهای کاهش آلودگی آب‌های استان ناشی از پساب کارخانه‌ها، بیان کرد: پساب‌ کارخانه‌ها در صورت ورود به آب‌های سطحی یا زیرزمینی باعث تغییر کیفیت این آب‌ها و افزایش غلظت پارامترهای مختلف می‌شود.

موسوی ادامه داد: برای کاهش این مشکلات باید اقدامات جدی با هدف کنترل و مدیریت پساب‌های صنعتی از جمله تصفیه مناسب پساب‌ها قبل از ورود به رودخانه‌ها و منابع آب، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید با هدف کاهش مصرف آب یا استفاده مجدد از آب، نظارت و پایش مستمر خروجی صنایع، آموزش و آگاهی‌بخشی کارکنان کارخانه‌ها و مردم در حوزه محیط زیست، تقویت قوانین و مقررات محیط زیستی با هدف کاهش تخلیه غیرمجاز پساب‌ها و جریمه‌های سنگین‌تر در این حوزه، توسعه همکاری‌های ملی و بین‌المللی و استفاده از تجارب موفق در سایر نقاط در زمینه مدیریت پساب‌های صنعتی، تشویق به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب و ایجاد مناطق صنعتی پاک انجام شود.

وی پایش مستمر مناطق و صنایع مستعد آلودگی و استفاده از راهکارهای اجرایی متناسب با هر صنعت با الگوبرداری از صنایع موفق در داخل و خارج کشور را از جمله راهکارهای مناسبی دانست که می‌تواند به‌طور قابل توجهی چالش‌های استان را در این زمینه حل کند.

ارائه روش‌های نوین به صنایع آلاینده زیتون 

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی درباره تعامل پژوهشکده محیط زیست با نهادهای مرتبط در این زمینه، گفت: پژوهشکده محیط زیست در راستای رسالتی که در این حوزه دارد با ارگان‌های مسئول مانند محیط زیست، صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی، تعامل سازنده‌ای با ارائه خدمات آزمایشگاهی معتمد محیط زیست، برگزاری کارگاه‌های آشنایی صنایع با روش‌های جدید تصفیه فاضلاب‌ها، مشاوره‌های تخصصی در زمینه تصفیه و … دارد.

موسوی یکی از چالش‌های بسیار مهم استان گیلان را تصفیه فاضلاب صنایع زیتون دانست و افزود: پژوهشکده محیط زیست با همکاری اداره کل محیط زیست استان و فرمانداری شهرستان رودبار، با ارائه روشی نوین در حال مذاکره با صنایع آلاینده است و در این راستا جلسات و بازدیدهایی انجام شده است.

پایان خبر پادینامگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فاضلاب‌های صنعتی گیلان؛ تهدیدها و راهکارهای پیش‌ رو" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فاضلاب‌های صنعتی گیلان؛ تهدیدها و راهکارهای پیش‌ رو"، کلیک کنید.