راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات

دولت های سرتاسر جهان در آستانه انتخابات هر یک به نحوی می کوشند تا از سلامت انتخابات خود حفاظت کرده و راه را بر مداخله خارجی و تحریف اطلاعات ببندند.

به گزارش پادینامگ، کشورهای جهان برای دستیابی به سلامت در انتخابات، طرح های مختلفی دارند، از برنامه های آگاهی بخشی به شهروندان در آستانه انتخابات گرفته تا قطع اینترنت در روز رای گیری.

از دیگر گزینه های دولت ها در حفظ سلامت انتخابات می توان به وضع قوانین برای افزایش مسیولیت پذیری پلتفرم های اجتماعی و همچنین نظارت بر محتواهای منتشرشده و همکاری با پلتفرم ها برای جلوگیری از تحریف اطلاعات اشاره کرد.

فرانسه

دولت فرانسه تدابیری برای نظارت بر رسانه های اجتماعی در دوران انتخابات اندیشیده تا از شفاف و منصفانه بودن فرایند انتخابات اطمینان حاصل کند. از میان اقدامات پاریس برای کنترل فضای مجازی، می توان به اجرای قوانین خاص انتخاباتی اشاره کرد که تبلیغات سیاسی، کارزارهای انتخاباتی و انتشار اطلاعات در رسانه های اجتماعی را کنترل می کند. مقامات این کشور فضای مجازی را فعالانه بررسی می کنند تا هرگونه تخلف، مانند انتشار اطلاعات نادرست یا کمپین های غیرقانونی را شناسایی و محاکمه کنند. شفافیت در تبلیغات نیز یک موضوع کلیدی است، به طوری که رسانه های اجتماعی موظف به اعلام جزییات مربوط به تبلیغات سیاسی هستند و باید منابع مالی و جامعه هدف خود را در تبلیغاتی که پخش می کنند، اعلام کنند.

علاوه بر این، دولت فرانسه با رسانه های اجتماعی همکاری نزدیکی دارد تا با انتشار اطلاعات نادرست، نفرت پراکنی و مداخله خارجی مقابله کند و اطمینان حاصل کند که قوانین انتخاباتی رعایت می شوند. این همکاری ممکن است شامل به اشتراک گذاری اطلاعات میان دولت و مدیران این شبکه ها و همچنین اجرای اقداماتی در راستای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست باشد. همچنین، فرانسه کارزارهایی را به راه می اندازد تا در آستانه انتخابات، آگاهی شهروندان خود را در مورد خطرات تحریف اطلاعات و چگونگی ارزیابی دقیق داده ها در فضای مجازی افزایش دهد.

راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات
مناظره انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه

آلمان

دولت آلمان نیز گام های قابل توجهی برای کنترل رسانه های اجتماعی و کاهش انتشار اطلاعات نادرست در دوران انتخابات اتخاذ کرده است. کانون تمام طرح های این دولت، قانون شفافیت شبکه (NetzDG) است که در سال 2017 معرفی شد و پلتفرم های اجتماعی را مستلزم می کند که فوراً محتواهای غیرقانونی از جمله اظهارات نفرت پراکنانه و اخبار جعلی را حذف کند و در صورت کوتاهی پلتفرم ها، جریمه های سنگینی برای آن ها وضع خواهد کرد. هدف برلین از تصویب این قانون جلوگیری از گسترش محتوای مخرب و حصول اطمینان از مسیولیت پذیری پلتفرم ها نسبت به محتوایی است که توسط کاربران آن ها منتشر می شود.

از سوی دیگر، همکاری نزدیک آلمان با شرکت های رسانه های اجتماعی برای شناسایی و حذف حساب های جعلی، اطلاعات نادرست و مداخله خارجی از دیگر اقدامات برلین در آستانه انتخابات هاست. علاوه بر این، دولت آلمان بر شفافیت در تبلیغات سیاسی تاکید دارد و از شبکه های اجتماعی خواسته در صورت پخش تبلیغات سیاسی، ماهیت تبلیغاتی آن را به بینندگان اطلاع داده و منابع مالی آن ها را نیز اعلام کنند. دولت این کشور همچنین در راستای افزایش آگاهی شهروندان، کارزارهایی به راه می اندازد که در آن به شهروندان می آموزد قبل از انتشار اطلاعات، از صحت آن مطمین شوند تا اطلاعات نادرست منتشر نشود.

راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات
تبلیغات انتخابات پارلمان اروپا در آلمان

آمریکا

دولت ایالات متحده در تدارک انتخابات، استراتژی های مختلفی را برای تنظیم و نظارت بر رسانه های اجتماعی و مقابله با انتشار اطلاعات غلط اجرا می کند. نهادهایی مانند وزارت کشور و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) فعالیت های پلتفرم ها را با دقت بررسی کرده و می کوشند تا مداخله خارجی و کمپین های اطلاعات نادرست را شناسایی کنند. این نهادها همچنین با شرکت های رسانه ای اجتماعی همکاری می کنند تا در همکاری با آن ها به پاسخی برای این تهدیدها برسند. علاوه براین، در سطوح فدرال، ایالتی و محلی کارگروه هایی برای امنیت انتخابات و هماهنگی تلاش ها علیه تهدیدات سایبری ایجاد شده اند که با پلتفرم های رسانه ای اجتماعی همکاری می کنند تا خطرات احتمالی را شناسایی و به آن ها پاسخ دهند.

گرچه ایالات متحده مانند آلمان قوانین مشخصی برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات تدوین نکرده، اما مباحث قانونی در مورد افزایش شفافیت در تبلیغات سیاسی، اتخاذ اقداماتی برای مسیولیت پذیری پلتفرم ها و ترویج حریم شخصی طرفداران بسیاری دارد. مقامات آمریکا ضمن راه اندازی طرح هایی برای افزایش آگاهی شهروندان نسبت به خطرات انتشار اطلاعات نادرست، از آن ها خواسته اند هوشیار باشند و فعالیت های مشکوک در رسانه های اجتماعی را به نهادهای مربوطه گزارش دهند.

راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات
در حاشیه سخنرانی انتخاباتی بایدن در پنسیلوانیا

کانادا

دولت کانادا در آستانه انتخابات سیاست های مختلفی را برای تنظیم فعالیت شبکه های اجتماعی و مقابله با انتشار اطلاعات غلط به راه می اندازد و در همین راستا «منشور دیجیتال» و «قانون مدرن سازی انتخابات» را تصویب کرده است؛ قوانینی که بر نقش شبکه های اجتماعی و شفافیت تبلیغات در فضای مجازی تمرکز دارند. درعین حال، سازمان های دولتی مانند «ستاد امنیت ارتباطات» و پلیس کانادا فعالیت در رسانه های اجتماعی را بررسی کرده و در همکاری با این پلتفرم ها، با مداخله خارجی و کمپین های اطلاعاتی غلط مقابله می کنند.

همچنین، دولت کانادا در حوزه پلتفرم های حقیقت یاب و برنامه های آموزش رسانه ای به شهروندان سرمایه گذاری می کند تا به شهروندان خود در تشخیص اطلاعات دقیق از اطلاعات غلط در رسانه های اجتماعی کمک کند. علاوه بر این، کانادا از شهروندان خود می خواهد که هوشیار باشند و فعالیت های مشکوک در رسانه های اجتماعی را به نهادهای مربوطه گزارش دهند.

راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات
انتخابات کانادا

ایتالیا

دولت ایتالیا یک استراتژی چندجانبه را برای کنترل رسانه های اجتماعی در دوران انتخابات اجرا می کند. برای افزایش شفافیت در تبلیغات سیاسی و مقابله با انتشار اخبار جعلی، دولت ایتالیا تدابیر قانونی و مقرراتی را اجرا می کند. از سوی دیگر، نهادهای نظارتی با شرکت های رسانه های اجتماعی همکاری می کنند تا تهدیداتی نظیر مداخله خارجی و کمپین های تحریف اطلاعات را شناسایی و کنترل کنند.

علاوه بر این، دولت این کشور هم برنامه هایی برای آگاه سازی شهروندان خود درباره خطرات کمپین های تحریف اطلاعات و لزوم اعتبارسنجی داده ها به راه می اندازد و سعی می کند بدین طریق در برابر تهدیدهایی مانند مداخله خارجی، مقابله کند.

راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات
مقر پارلمان اروپا در بروکسل

ترکیه

ترکیه با قوانینی که در راستای نظارت بر فضای مجازی تصویب کرده، به تنظیم پلتفرم های رسانه های اجتماعی می پردازد و این پلتفرم ها را مجاب می کند که فضای ذخیره سازی خود را به داخل ترکیه منتقل کنند. آنکارا همچنین برای کسانی که اقدامات آن ها با قوانین ترکیه مطابقت ندارد، جریمه تعیین می کند.

علاوه بر این، ترکیه برای کاهش مداخله خارجی در انتخابات با شرکای بین المللی خود نیز همکاری می کند. با این حال، این کشور در مظان این اتهام قرار دارد که با تشدید کنترل ها بر فضای مجازی پا را از حوزه حفظ سلامت انتخابات فراتر گذاشته و آزادی بیان را زیر سوال برده است.

پایان خبر پادینامگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راهکار دولت ها برای کنترل فضای مجازی در آستانه انتخابات"، کلیک کنید.