دور زدن تحریم ها در تهران با کمک اژدهای چینی/ ورود پکن به پروژه های ایرانی

رسول سلیمی: در تاریخ تمدن های بشری، ایرانی ها را به عنوان اولین معماران و هنرمندان ساخت ساختمان می شناسند. معماری از قدیمی ترین هنرها در ایران است. آثار برجای مانده از معماری نشان دهنده آن است که ایران از کانون های نخستین شهرسازی، سدسازی و مهندسی بوده است. اما علیرضا زاکانی شهردار تهران ترجیح داده برای دور زدن تحریم ها و مسکن سازی در تهران روی چینی ها حساب باز کند.

در همین حال روزنامه همشهری ارگان رسانه ای شهرداری تهران، انگیزه رویکرد علیرضا زاکانی برای ورود چینی ها به حوزه مسکن سازی در تهران را مسیله تحریم ها دانسته که زاکانی برای حل مسیله انتقال پول فروش نفت ایران به چین نوشت «یکی از ویژگی های ورود چینی ها به بازار مسکن ایران، مشکلات انتقال پول فروش نفتی است که به چین تحویل داده می شود. درصورت سرمایه گذاری چین در بخش مسکن ایران قسمتی از پول نفت به این شکل به ایران بازخواهد گشت.»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم با تایید مشکلات تحریم ها و مسیله انتقال پول گفته «قرارداد با چینی ها در چارچوب یوزانس (قسطی)؛ به این معنا است که همزمان با تامین منابع مالی ساخت، انتقال تکنولوژی نیز به تهران صورت خواهد گرفت.»

ناظران سیاسی معتقدند شهردار تهران برای دور زدن تحریم ها ترجیح داده شرکت های چینی را که منابع حاصل از فروش نفت ایران در بانک های آنها موجود است را جایگزین شرکت های خصوصی داخلی کند که با مشکل منابع مالی ناشی از تحریم های امریکا دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل زاکانی راهکار قرارداد با شرکت های خصوصی چینی برای دریافت پول از بانک های چین و سرمایه گذاری در ایران را مطرح نموده است.

دور زدن تحریم ها در تهران با کمک اژدهای چینی/ ورود پکن به پروژه های ایرانی

در همین راستا مالک شریعتی نماینده مجلس نزدیک به زاکانی درباره چرایی ورود چینی ها به بازار مسکن با اشاره به مصوبه ای سری در شورای عالی امنیت ملی، دلیل ترجیح شرکت های داخلی به خارجی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن را تحریم های امریکا دانسته و گفته «در شرایط تحریم نفت، شرکت تراستی با تایید کمیته ضدتحریم دبیرخانه شعام، تامین کننده منابع ارزی در قرارداد واردات کالاهای اساسی، دارو و سایر نیازها از جمله واگن اتوبوس و … می شود. مصوبه کمیته مذکور “سرّی”، افشایش خیانت و مطالبه شفاف شدنش حماقت است.»

ترجیح و اولویت دادن علیرضا زاکانی به واردات از چین به جای اتکا به تولید داخلی در حالی انجام می شود که رهبرانقلاب در فتوایی شرعی در سال96 در حرم رضوی گفته بودند « «واردات کالاهایی که در داخل به قدر کافی تولید می شود، بایستی به صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته شود»

در حالی همکاری گسترده با چینی ها در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته که تولیدکنندگان داخلی اتوبوس و واگن مترو به دلیل هزینه های ناشی از تورم در اقتصاد ایران که از اثرات تحریم ها است، توان رقابت در قیمت محصول نهایی را با شرکت های خارجی ندارند و شرکت های چینی به دلیل فقدان تحریم خارجی، قیمت کمتری را برای فروش واگن مترو و اتوبوس به شهرداری تهران پیشنهاد داده اند.

اما مسیله آنجا برای تولیدکنندگان ایرانی دردناک می شود که شهردار تهران با بهانه دور زدن تحریم ها و بدون درنظر گرفتن اثرات منفی تحریم بر تولیدکننده و کارگر ایرانی، از شرکت های خصوصی چینی که ایران را در فشار تحریم ها نظاره می کنند، درخواست کمک کرده است. به عبارت دیگر دولت سیزدهم به جای حل مسیله تحریم ها و سهولت انتقال پول فروش نفت از چین به ایران برای بهره مندی تولیدکننده ایرانی، به دلیل مشکلات حاصل از انتقال پول نفت به ایران، با جایگزین شدن شرکت های چینی به جای ایرانی موافقت کرده است.

دور زدن تحریم ها در تهران با کمک اژدهای چینی/ ورود پکن به پروژه های ایرانی

علیرضا زاکانی در دفاع از اولویت دادن به شرکت های چینی به جای ایرانی با حضور در صداوسیما گفته بود «سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری شده بود و طرف داخلی به ما گفتند یک تا دو سال زمان می برد که اتوبوس ها را به ما تحویل دهند. قیمت داخل ایران 347 هزار یورو اعلام شده بود و صورت جلسه 322 هزار یورو و در نهایت 316 هزار یورو بوده است. برای 500 دستگاه با قیمت 316 هزار یورو قرارداد بستیم و در چین دیدیم قیمت ها این چنین نیست. چین حاضر شد با عددی کمتر از توافق با دولت ها با شهرداری تهران یوزانس (خرید با پرداخت مدت دار) کند. ما اتوبوس را به قیمت 220 هزار یورو از چین خریداری کردیم و با احتساب ورود آن به شهر 245 هزار یورو خواهد بود»

این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران در روزهای اول افشای چنین قراردادی که از سوی یاشار سلطانی یکی از فعالان رسانه ای منتشر شد، از وجود چنین قراردادی بی اطلاع بودند.همان زمان، جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز به روزنامه هم میهن گفته بود: «من این قرارداد را در فضای مجازی و سایت ها دیدم. به جز قرارداد مذکور، قراردادهای دیگری هم وجود دارد که هنوز اعضای شورای شهر تهران به آن دسترسی پیدا نکرده اند

پیشتر نیز منابع خبری چینی گفته بودند «پالایشگاه های مستقل چین از زمان اولین خرید نفت ایران در اواخر سال 2019 به مشتریان اصلی تهران تبدیل شده اند. آنها جایگزین پالایشگاه های دولتی شده اند که به دلیل نگرانی در مورد نقض تحریم های آمریکا، معامله با ایران را متوقف کردند. منابع تجاری می گویند پالایشگاه های مستقل حدود 90 درصد از کل صادرات نفت ایران را خریداری می کنند.»

چه آنکه همین میزان صادرات نفتی به چین نیز با تخفیف انجام می شود و یکی از نمایندگان سابق مجلس درباره تخفیف های نفتی ایران به چین گفته بود: «ایران به خاطر مسایل جهانی توانسته نفت خود را به چینی ها بفروشد. اگر از 4 دلار تا 20 دلاری که می گویند تخفیف داده می شود میانگین بگیریم، روزانه حداقل هزار میلیارد تومان به چین تخفیف داده می شود.»

ناظران سیاسی معتقدند به دلیل اینکه سیاستی برای رفع تحریم ها در دولت سیزدهم وجود نداشته، مدافعان مزیت تحریم ها برای ایران، برای عمل به شعارهای انتخاباتی، متقاعد به بازی در زمین کشورهایی همچون چین شدند که منافع آنها با استمرار تحریم ایران تامین می شود. در چنین شرایطی سیاستگذار ایرانی با اطلاع از فشار تحریم ها بر تولیدکننده ایرانی دست به دامان شرکت های چینی شده که از مزیت تحریم ایران هم در تخفیف های نفتی و هم در فقدان فشارهای تحریم های امریکا بهره مند هستند و قادرند با کاهش قیمت تولید نسبت به تولیدکننده ایرانی، به بازار مسکن سازی و اتوبوس و واگن سازی ایران وارد شوند.

مسیله ای که در نهایت سیاستمدار ایرانی و چینی را از مزیت تحریم های امریکا راضی نگه می دارد.

311213

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دور زدن تحریم ها در تهران با کمک اژدهای چینی/ ورود پکن به پروژه های ایرانی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دور زدن تحریم ها در تهران با کمک اژدهای چینی/ ورود پکن به پروژه های ایرانی"، کلیک کنید.