بازی همستر کدام کاربران را تهدید می کند

بازی همستر کدام کاربران را تهدید می کند

آفتاب نیوز :

امید امیدی با تشریح ابعاد فنی بازی «همستر کامبت» که در روزهای اخیر در پیام رسان تلگرام ارایه و باعث پیوستن بسیاری از نوجوانان و جوانان به این پیام رسان فیلتر شده در ایران شده است، اظهار کرد: چند سال پیش زمانی که پیام رسان تلگرام فیلتر شد، صحبت هایی مطرح می شد مبنی بر اینکه این پیام رسان مشغول کار بر روی سامانه ای است تا بدون فیلترشکن قابل استفاده باشد که البته این یک شایعه بود و رنگ عملیاتی به خود نگرفت.

وی با بیان اینکه در آن برهه زمانی تلگرام درواقع مشغول تهیه سامانه ای در حوزه رمزارزها و شبکه بلاک چین بود، ادامه داد: بر این اساس، تلگرام نیازمند یک بلاک چین اصطلاحاً لایه اول بود که کارشناسان آن را تحت عنوان TON یا Telegram Open Network تولید کردند که بعدها به The Open Network یعنی شبکه باز تبدیل شد. این شبکه مانند بلاک چین زنجیره ای بود برای ارایه ارزهای دیجیتال که جنبه عمومی تر، کاربردی تر و در دسترس تر داشت و پرداخت ها با آن بسیار راحت تر بود.

ابعاد فنی بازی همستر

امیدی بیان کرد: بعد از راه اندازی این شبکه، تیمی بر روی یک بازی از تیپ بازی های کریپتویی برای کسب درآمد کار کرد با این توضیح که کاربر در عین بازی می تواند درآمد کسب کند. این بازی ها که موسوم به Play to earn یا P to E هستند، به کاربر این امکان را می دهند که در طول بازی فقط ستاره و امتیاز کسب نکند بلکه او را به کسب درآمد حقیقی سوق می دهد بنابراین قاعدتاً دارای جذابیت بیشتری است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه در این راستا رمزارز نات کوین در بستر پیام رسان تلگرام ایجاد شد، افزود: این بستر به کاربر امکان می داد که با کلیک بر روی صفحه سکه مجازی استخراج کند و این سکه ها با هر کلیک در بازی بیشتر می شد؛ اواخر اردیبهشت ماه امسال بود که نات کوین در شبکه بلاک چین تلگرام عرضه و خرید و فروش شد.

امیدی ادامه داد: در برهه ای که نات کوین عرضه شد کمتر کسی باور می کرد که با کلیک های ساده بر صفحه و افزایش تعداد سکه های مجازی بتوان به پول حقیقی دست یافت و این بازی را صرفاً یک سرگرمی و این ادعاها را پوچ و بی اساس می دانستند یا دستمایه طنز قرار می دادند اما افرادی که به سمت این بازی رفتند، توانستند با فروش اکانت خود یا سکه هایی که در کیف پول خود ذخیره کرده بودند به پول واقعی دست یابند و از طریق نات کوین به درآمد برسند.

وی با تاکید بر اینکه بازی همستر کامبت نیز به تازگی در امتداد نات کوین از طریق تلگرام عرضه شده است، توضیح داد: بسیاری از کاربران تلگرام که متوجه شدند در تجربه قبلی ضرر کردند و نات کوین را جدی نگرفتند، این بار به سمت همستر کامبت هجوم آوردند به ویژه اینکه امکانات و جذابیت های این بازی نسبت به بازی قبلی بیشتر و دامنه تبلیغات آن گسترده تر است. بنابراین این روزها می بینیم بسیاری از شماره های دفترچه تلفن ما وارد تلگرام می شوند یا اگر قبلاً عضویت داشته و ترک کرده بودند، مجدداً به این پیام رسان باز می گردند.

این مدرس دانشگاه فرآیند هرمی بازی همستر کامبت را نیز یادآور شد و گفت: بر این اساس، هر کاربر بتواند تعداد افراد بیشتری را به بازی دعوت کند، سکه های بیشتری می گیرد و بنابراین هر فردی با هر تعداد سیم کارت خود و خانواده و دوستان به سمت تلگرام روانه شده اند. توان تولید سکه در بازی همستر مبتنی بر این است که کاربر بازی کند و وقت بگذارد و هر چه وقت بیشتری بگذارد، سکه بیشتری کسب می کند. البته در کلیپ هایی که در فضای مجازی دست به دست می شود چه بسا خیلی ها با شبیه سازهای کامپیوتری یا ترفندهای مختلف می توانند فراتر از توانمندی انگشت انسان، کلیک را انجام دهند و سکه بیشتری جمع کنند.

وی تصریح کرد: تلگرام امکانی را ایجاد کرده است تا هر فردی سایتی دارد آن را به ربات تبدیل و در بستر تلگرام راه اندازی کند یعنی از ظرفیت مخاطبان پرشمار تلگرام استفاده کند و با تبدیل سایت به ربات و جذابیت بخشی به آن، دامنه مخاطبان خود را به طرز چشمگیری افزایش دهد. سازندگان همستر کامبت هم درواقع سایتی داشتند که یک ربات بازی را در تلگرام طراحی کردند و با استفاده از تکنیک Gamification یا بازی وارسازی به جذب مخاطب پرداختند که همه به سمت آن سوق یافتند.

تحلیل های فاقد اعتبار در مورد همستر کامبت

این مدرس امنیت کاربری در خصوص خطرات بازی همستر کامبت در ساحت امنیت کاربر، توضیح داد: بنده قایل به بسیاری از تحلیل های مختلفی که راجع به این بازی ارایه می شوند، نیستم؛ معتقدم بسیاری از این تحلیل ها فاقد اعتبار هستند زیرا این افراد اطلاعات فنی لازم را در این حوزه ندارند و از نیاز مردم بی اطلاع هستند.

امیدی ادامه داد: به نظرم خطرات بازی همستر کامبت همان خطراتی است که برای دیگر بازی های رایانه ای یا شبکه های اجتماعی در فضای مجازی وجود دارد با این توضیح که اگر فردی سواد فضای مجازی نداشته باشد و در استفاده از این بازی ها یا فناوری های نوین افراط به خرج بدهد، همیشه در معرض خطر قرار دارد.

وی با تاکید بر گستردگی مخاطبان تلگرام و نفوذ این پیام رسان در اقصی نقاط دنیا، توضیح داد: این پیام رسان توانسته حجم گسترده ای از مخاطبان را جذب کند، این بازی هم زمان در بسیاری از مناطق جهان فراگیر شده و فقط مختص ایران نیست.

امیدی تاکید کرد: اصل و اساس در استفاده از فناوری های ارتباطی و فضای مجازی مجهز بودن کاربر به سواد فضای مجازی است که دقت در وقت و میزان استفاده از این فضا یکی از مصادیق آن است. بنابراین نه فقط در مورد بازی همستر کامبت بلکه در استفاده از هر بازی یا فناوری دیگری باید دقت کنیم که استفاده بیش از حد از آن آثار مخرب ذهنی و روانی و جسمی را در پی دارد. به ویژه اینکه این بازی ها محتوا و فایده خاصی هم نداشته و فقط جنبه سرگرمی دارند.

نقشه راه بازی همستر مشخص نیست

وی با بیان اینکه نقشه راه بازی همستر کامبت و نیز سازندگان آن مبهم است، اضافه کرد: هیچ کس نمی داند این بازی به کجا قرار است برسد و برندگان آن چه کسانی هستند اما به نظرم این بازی از سوی متولیان تلگرام راه اندازی شده باشد و این شایبه هم وجود دارد که تلگرام این بازی را با هدف جذب و گسترش مخاطبان خود ایجاد کرده است. طبیعتاً آنان به دنبال افزایش شمار مخاطبان خود هستند بنابراین به این فکر نمی کنند که آیا این بازی محتوا دارد و آیا باعث ایجاد مشکلاتی می شود. بنابراین به کمک این ترفند می بینیم که بر طبق آمارها، سرعت جذب مخاطب تلگرام در روزهای اخیر بسیار بیشتر از سایر پیام رسان های بین المللی مانند توییتر یا تیک تاک و … بوده است.

امیدی ادامه داد: تلگرام در مدت کمی موفق شده است حجم عظیمی از مخاطبان فعال را جذب کند که این یک موفقیت بسیار بزرگ برای این پیام رسان است؛ طبیعی است که متولیان این مجموعه فقط جذب مخاطب برایشان موضوعیت داشته باشد نه مباحث معرفتی و ارزشی و نظیر اینها.

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: تحلیل هایی که این روزها راجع به همستر کامبت مشاهده می کنیم و صد در صد سلبی هستند، تلنگر بزرگی برای این موضوع است که ظرفیت این فناوری ها بسیار مهم است و چرا ما از این ابتکارات و خلاقیت ها در راستای ارایه ارزش ها و یا حتی امورات روزمره استفاده نمی کنیم؛ مثلاً اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها با بهره گیری از ظرفیت فناوری های نوین می توانند برای ارایه برنامه ها و جذب مخاطب بیشتر استفاده کنند و از روش های سنتی دور شوند.

امیدی با تاکید بر اینکه شاید بسیاری از افرادی که وارد بازی همستر می شوند دنبال کسب پول نباشند، افزود: این دست کاربران صرفاً هدف بازی و سرگرمی دارند و بنابراین برایشان اهمیت ندارد که درآمدی از این طریق کسب کنند بنابراین دقایق یا ساعتی را صرف این سرگرمی می کنند.

وی ادامه داد: بر خلاف تصور بسیاری که می گویند هر چقدر انگشت بیشتری زده شود، سکه بیشتری جمع می شود باید به محدودیت های بازی همستر نیز دقت کنیم که بعد از کسب تعداد مشخص سکه ها، کاربر امکان ادامه بازی را ندارد و باید یک ساعت دست از بازی بکشد.

استفاده از بازی همستر به شرط سواد فضای مجازی

این مدرس امنیت کاربری با بیان اینکه هر پدیده ای در حوزه فناوری ممکن است مورد سوءاستفاده هکرها قرار بگیرد، تصریح کرد: البته باید بگویم که لااقل بنده موردی را سراغ ندارم که به طور مستقیم از طریق بازی از اطلاعات کاربر سوءاستفاده شود زیرا در بستر اندروید امکان دسترسی به دیگر اپلیکیشن ها در زمان بازی غیرممکن است. ضمن اینکه بازی همستر کامبت امکان دسترسی به مخاطبان و پیامک ها را ندارد.

امیدی ادامه داد: به نظرم اگر شکایتی مبنی بر کلاهبرداری در حوزه بازی همستر رخ داده است، ممکن است به این علت بوده باشد که کاربر اطلاعات کیف پول خود را لو داده یا از طریق پیامک ها و لینک های تبلیغاتی جعلی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

وی بیان کرد: غالب افرادی که در ماجرای جدی نگرفتن بیت کوین خود را متضرر می بینند، وارد بازی همستر کامبت شده اند اما از دانش فنی و سواد لازم برخوردار نبوده و بر ابعاد امنیت کاربری آشنا نیستند بنابراین ممکن است در تله های مختلف گرفتار شوند.

امیدی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم که ارتقای سواد فضای مجازی برای کاربران بسیار مهم و اساسی است و معتقدم همان خطراتی که در تلگرام و اینستاگرام و شبکه های خارجی وجود دارد، در پیام رسان های داخلی نیز با آن مواجهیم. بنابراین الزاماً همه کانال های موجود در پیام رسان های داخلی سالم نیستند و مجهز شدن به سواد و دانش استفاده از فضای مجازی باید برای همه کاربران موضوعیت داشته باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بازی همستر کدام کاربران را تهدید می کند" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بازی همستر کدام کاربران را تهدید می کند"، کلیک کنید.