از «پیروزی انقلاب» تا «امروز»؛ وضعیت بیمه ای مردم
همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، در سازمان تامین اجتماعی نیز تحولاتی رخ داد که این تحولات منجر به گسترش چتر بیمه ای بر سر مخاطبان بیشتر و توسعه ارایه خدمات درمانی به جامعه شد به طوریکه جامعه تحت پوشش بیمه های اجتماعی که پیش از انقلاب 20 درصد جمعیت را شامل می شد، امروز 73 درصد جامعه را پوشش می دهد.
به گزارش پادینامگ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولاتی در سازمان تامین اجتماعی رخ داد که همین تحولات منجر به گسترش ارایه خدمات درمانی و بیمه ای طی سالیان گذشته به جامعه شده است؛ به طوریکه پیش از انقلاب، 20 درصد جامعه تحت پوشش بیمه های اجتماعی بودند اما این آمار امروز بالغ بر 73 درصد است. از سوی دیگر نیز در حالی که قبل از انقلاب 20 مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی در تامین اجتماعی وجود داشت، امروز 404 مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی در حال خدمات رسانی به مردم هستند.
به عبارتی توسعه پوشش بیمه ای تامین اجتماعی، افزایش دسترسی به خدمات درمانی و صیانت مالی از بیمه شدگان، پاسخگویی به بیمه شدگان به صورت 24 ساعته، افزایش 12 درصدی تعداد مراکز طرف قرارداد درمان تامین اجتماعی، افزایش 2 میلیون نفری بیمه شدگان جدید با ماهیت اختیاری طی دو سال اخیر و… از جمله اقداماتی است که در دستور کار این سازمان در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار داشته است.
افزایش ضریب پوشش بیمه های اجتماعی
اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اولین راهبرد کلان در حوزه تامین اجتماعی است که در همین راستا نیز به برخورداری آحاد جامعه از حمایت های بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت، درمان و دیگر حمایت های اجتماعی مندرج اشاره شده است؛ بیش از چهار دهه گذشته، با توجه به فعالیت ها و اقدامات گسترده در این حوزه، توسعه کمی و کیفی در پوشش بیمه ای و خدمات به بیمه شدگان رخ داده است؛ براساس اعلام مهدی شکوری-مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ضریب پوشش بیمه های اجتماعی در میان جمعیت کشور در اوایل پیروزی انقلاب، حدود 20 تا 25 درصد جمعیت بود که امروز این رقم به حدود 73 درصد رسیده است.
از سوی دیگر اما در دولت سیزدهم موضوع افزایش پوشش بیمه ای در سازمان تامین اجتماعی با جدیت پیگیری می شود؛ تا جایی که در دوره مدیریت جدید سازمان، رشد و توسعه کمی و کیفی پوشش بیمه ای با هدف شناسایی افراد و گروه های فاقد بیمه و طراحی و تدوین برنامه ها و انواع قالب های بیمه ای جدید برای جذب افراد موصوف به عنوان یکی از برنامه های تحولی اصلی این سازمان دنبال شده؛ موضوعی که علاوه بر تکلیف حاکمیتی مقرر در اصل 29 قانون اساسی در سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد توجه و تاکید قرار گرفته و به عنوان یکی از پیش نیازهای عدالت اجتماعی شناسایی شده است. البته در دهه های اخیر با وجود توسعه چتر بیمه ای به آحاد جامعه، همچنان بخش هایی از جامعه فاقد پوشش بیمه اجتماعی هستند که باید شناسایی و با کمک دولت تحت پوشش قرار گیرند.
اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی؛ پوشش بیمه ای 2 میلیون فرد جدید
از سوی دیگر اما طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی طی سال های گذشته است که همین طرح از یکسو موجب افزایش جمعیت تحت پوشش این سازمان و از سوی دیگر منجر به مدیریت چالش ناترازی منابع و مصارف شده است، به گونه ای که از سال 1400 تا آذرماه امسال، بالغ بر 2 میلیون قرارداد جدید با پرداخت حق بیمه در قالب بیمه زنان خانه دار، دانشجویان و صاحبان حرف و مشاغل آزاد منعقد شده است. در همین راستا سازمان تامین اجتماعی در سال جاری نیز برای جذب یک میلیون و 200 هزار نفر هدف گذاری کرده که تا پایان آذرماه 740 هزار نفر بیمه شده جدید جذب شده اند.
با بازنگری مقررات پوشش بیمه ای کارفرمایان، این امکان فراهم شده که بخش مهمی از جامعه کارفرمایان حقوقی با انتخاب دستمزد مورد درخواست و تمایل خود و پرداخت حق بیمه متناسب با آن، از مزایای قانونی پوشش بیمه ای برخوردار شوند. همچنین بیمه ورزشکاران، مربیان ورزشی و فعالان عرصه ورزش و شاغلان میادین و غرفه های میوه و تره بار مورد توجه قرار گرفت و در مجموع در حال حاضر بیش از 32 گروه مشمول بیمه های توافقی هستند که توافق با 7 گروه از آنان در دو سال اخیر صورت گرفته است. اخیراً نیز براساس تفاهم با صندوق اعتباری هنر این امکان فراهم شد که هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان نیز در قالب بیمه توافقی به جمع بیمه پردازان تامین اجتماعی بپیوندند. بیمه توافقی مذکور در واقع براساس جدول و سازوکار تعیین شده که حق انتخاب دستمزد بالاتری را در اختیار هنرمندان مشمول قرار می دهد تا از مزایای بهتر و جامع تری بهره مند شوند.
اما علاوه بر افزایش جمعیت بیمه شدگان، ارتقای کیفیت ارایه خدمات به جامعه بیمه شدگان نیز به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دستور کار قرار بوده است.
افزایش مراکز درمانی تامین اجتماعی
در بخش درمانی نیز، خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم در مراکز درمانی ملکی این سازمان و درمان غیرمستقیم در قالب خرید خدمات از مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت، تامین و ارایه می شود. به عبارتی ازمان تامین اجتماعی علاوه بر آن که بزرگترین خریدار راهبردی خدمات درمانی است با دراختیار داشتن شبکه ای گسترده از ظرفیت های درمانی ملکی، دومین تولیدکننده خدمات سلامت پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محسوب می شود؛ شبکه ای مشتمل بر 404 مرکز درمانی ملکی در سراسر کشور، شامل 84 مرکز، 79 بیمارستان (76 بیمارستان ملکی و 3 بیمارستان هیات مدیره ای)، 5 مرکز جراحی محدود و 320 مرکز نیز خدمات سرپایی است، این درحالیست که قبل از انقلاب 20 مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی در تامین اجتماعی وجود داشت.
افزایش کلینیک های دیابت و فشار خون
اجرای غربالگری افراد در معرض خطر سرطان
علاوه بر ارایه اقدامات درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی، مهدی ناقوسی- مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که برنامه غربالگری افراد در معرض خطر سرطان برست (پستان) و سرطان دستگاه گوارش تحتانی با هدف شناسایی زودهنگام بیماران و آغاز سریع سیر درمان پیش از جدی شدن مشکل در مراکز درمانی تامین اجتماعی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان در حال اجراست و در کنار آن با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری، طرح استقرار کلینیک دیابت و فشار خون نیز در مراکز واجد شرایط پیگیری شده و تاکنون تعداد کلینیک های فعال این طرح در مراکز درمانی تامین اجتماعی به 210 کلینیک در پایان سه ماهه دوم سال 1402 رسیده است.
برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوک های زایمان در مراکز منتخب با رویکرد قرارگرفتن سه مرحله زایمان (آمادگی برای زایمان، زایمان و بهبودی پس از زایمان) در یک فضا از دیگر برنامه های حوزه درمان است که در این راستا مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه فراهم آوردن بسترهای مناسب برای افزایش موالید، اجرای برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوک های زایمان در مراکز درمانی تامین اجتماعی سرعت گرفته و تا پایان سال جاری این طرح در 29 مرکز اجرایی خواهد شد.
اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک و تاثیر آن در تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان
اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک نیز از مهم ترین طرح های توسعه ای در بخش سلامت در سالیان اخیر محسوب می شود که در حال حاضر در حال اجرا ست و اکثر پزشکان طرف قرارداد به نسخه نویسی الکترونیک روی آورده اند. به گفته مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، حتی برخی از پزشکان غیرطرف قرارداد بیمه ها هم تجویز نسخ بیماران را به صورت الکترونیکی انجام می دهند. سامانه های نسخه الکترونیک اکنون به یک ثبات و پایداری مناسب رسیده و زمینه را برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان فراهم کرده و بستر مناسبی برای نظارت و کنترل هزینه ها ایجاد شده است.
از جمله اقدامات مهم پیگیری شده در حوزه درمان سازمان نیز می توان به مکانیزه کردن فرآیند تبادل پرونده های بستری اشاره کرد که با الکترونیکی شدن تبادل اسناد بستری بیماران بین بیمارستان های دانشگاهی و غیردانشگاهی طرف قرارداد و سازمان تامین اجتماعی، یک گام دیگر به تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نزدیک تر خواهیم شد.
این در حالیست که حمایت دولت سیزدهم از بیماران مزمن و صعب العلاج و تقبل بخش عمده ای از هزینه های بیماران مذکور از محل صندوق بیماران صعب العلاج که نقش مهمی در پیشگیری از هزینه های کمرشکن برای بیماران و خانواده های آنان دارد، از دیگر اقدامات صورت گرفته بعد از انقلاب است که در کنار حمایت از زوجین نابارور اجرا می شود.
درنظرگرفتن خدمات درمانی و دارویی برای بیماران خاص شامل تالاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه، بیماران MS و بیماران مبتلا به سرطان در سازمان تامین اجتماعی با هدف کاهش هزینه و بار مالی پرداخت از جیب این بیماران و همچنین نشان دار کردن بیماران خاص و صعب العلاج، امکان بهره مندی بیماران خاص تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی از اعتبارات و حمایت های صندوق بیماران خاص فراهم شده که موجب کاهش هزینه های بیش از 900 هزار بیمار نشان دارشده از طریق مشارکت در اجرای صندوق حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج بر اساس حمایت های موجود شده است.
از جمله طرح هایی که با هدف کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان اجرا شده، می توان به طرح حفاظت مالی سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد که با اجرای این طرح، فرانشیز خدمات برای کلیه بیمه شدگان با سن بیش از 65 سال به هنگام دریافت خدمات بستری در تمامی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی کشور و تمامی بیمه شدگان ساکن در شهرهای فاقد مراکزدرمانی ملکی صفر شده است و کل هزینه درمان آنان در این بیمارستان ها از سوی سازمان تامین اجتماعی تقبل شده است.
پاسخگویی 24 ساعته به سوالات مخاطبان سازمان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی اقدامات گسترده دیگری نیز انجام داده و در بخش های دیگر نیز خدماتی ارایه می دهد، اما از آنجایی که این سازمان به عنوان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین سازمان های خدمات اجتماعی در کشور، با بیش از 47 میلیون ذی نفع در سراسر کشور در تعامل مستمر است و پاسخگویی به این جمعیت متنوع از مخاطبان، از طریق سازوکارهای معمول و سنتی امکانپذیر نیست و نیازمند نظام پاسخگویی متناسب با تنوع خدمات و کثرت مخاطبان است، از همین رو مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین اجتماعی از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده است و به صورت 24 ساعته در تمامی ایام سال پاسخگوی سوالات مردم است.
مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی، با راه اندازی سامانه 1420 تلاش کرده خدمات سازمان و نحوه بهره مندی از این خدمات برای مخاطبان خود را ارتقاء دهد؛ سامانه ای که به عنوان یکی از پل های ارتباطی بیمه پردازان، کارفرمایان و بازنشستگان با سازمان محسوب می شود.
پایان خبر پادینامگ
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از «پیروزی انقلاب» تا «امروز»؛ وضعیت بیمه ای مردم" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از «پیروزی انقلاب» تا «امروز»؛ وضعیت بیمه ای مردم"، کلیک کنید.