از جعبه سیاه هادی عامل تا دردسرهای خداداد و بازگشت تنابنده

از جعبه سیاه هادی عامل تا دردسرهای خداداد و بازگشت تنابنده

به گزارش خبرگزاری پادینامگ سال ۱۴۰۳ برای رسانه ملی سالی پر از چالش ها حواشی و واکنش های گسترده در فضای عمومی و مجازی بود. از مناظره های جنجالی انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا حواشی پوشش المپیک ۲۰۲۴ برنامه های ورزشی و سریال های پرحرف وحدیث که صداوسیما را در مرکز توجه افکار عمومی قرار داد.

به گزارش پادینامگ؛ مناظره های انتخاباتی که همواره یکی از مهم ترین رویدادهای رسانه ای کشور محسوب می شوند این بار نیز با تنش های لفظی اتهام زنی های تند و حتی خروج ناگهانی یک کارشناس از استودیو به یکی از پرحاشیه ترین بخش های پوشش انتخاباتی تبدیل شدند. در کنار آن قطع ناگهانی یک برنامه تحلیلی درباره شفافیت مالی ستادهای انتخاباتی موجی از واکنش ها را برانگیخت.

در حوزه ورزش پوشش المپیک ۲۰۲۴ نیز خالی از جنجال نبود. از سبک گزارش احساسی و پرهیجان رسول مهربانی گرفته تا حاشیه ناخواسته ای که برای هادی عامل به وجود آمد بار دیگر نحوه گزارشگری در تلویزیون و چالش های آن را به بحث روز تبدیل کرد. همچنین حضور خداداد عزیزی در ویژه برنامه یورو ۲۴ و واکنش غیرمنتظره او به انتقادات بینندگان این برنامه را به یکی از جنجالی ترین ویژه برنامه های ورزشی سال تبدیل کرد.

در حوزه تولیدات نمایشی سریال «هفت سر اژدها» به دلیل پرداختن به مسائل حساس سیاسی و اقتصادی و نمایش شخصیت هایی با شباهت های آشنا واکنش های گسترده ای را برانگیخت و حتی برخی از نهادهای صنفی و دولتی نسبت به محتوای آن اعتراض کردند. در همین راستا حواشی سریال «نون. خ ۵» و اعتراضاتی که از سوی برخی کرمانی ها به تصویرسازی این سریال مطرح شد بار دیگر چالش های نمایش فرهنگ های محلی در رسانه ملی را برجسته کرد.

در کنار این جنجال ها چالش «جعبه سیاه» و هدیه های غیرمنتظره نیز به یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات سال تبدیل شد جایی که یک چالش تلویزیونی مرزهای روانی و احساسی مهمانان را تحت تأثیر قرار داد و واکنش های گسترده ای را در فضای مجازی به همراه داشت.

بااین حال تلویزیون در سال ۱۴۰۳ تنها به حواشی محدود نشد و پروژه های مهمی را نیز در دست تولید داشت. بازدید رئیس مجلس و رئیس سازمان صداوسیما از پروژه های الف ویژه «سلمان فارسی» و «حضرت موسی (ع)» نشان دهنده توجه ویژه به تولیدات فاخر تاریخی و مذهبی بود که می تواند در آینده نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تاریخ کشور ایفا کند.

در این میان شایعه استخراج بیت کوین در صداوسیما و واکنش طنزآمیز پیمان جبلی؛ رئیس این سازمان یکی از اتفاقات عجیب سال بود که بار دیگر نشان داد چگونه اخبار غیررسمی و فضای مجازی می توانند بر اعتبار رسانه ها تأثیر بگذارند.

حواشی سریال «نون. خ ۵» و اعتراض کرمانی ها

سریال «نون. خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی که در ایام نوروز ١۴٠٣ از شبکه یک سیما پخش شد با واکنش هایی از سوی برخی مخاطبان و اعضای شورای شهر کرمان مواجه شد. این اعتراضات بیشتر به نحوه نمایش فرهنگ مردم کرمان و حضور یک شخصیت معتاد در داستان مربوط می شد. منتقدان معتقد بودند که این تصویرسازی تصویری نامناسب از کرمانی ها ارائه داده و ممکن است باعث ایجاد سوءبرداشت درباره مردم این شهر شود.

با این حال مهدی فرجی؛ تهیه کننده سریال در پاسخ به این اعتراضات توضیح داد که شخصیت مورد بحث اصالتاً کرمانی نیست و لهجه او نیز ارتباطی به این شهر ندارد. او تأکید کرد که در روند ساخت سریال به مسائل فرهنگی و قومیتی توجه شده و هدف سازندگان توهین به هیچ قوم یا منطقه ای نبوده است.

این حواشی در حالی مطرح شده که سریال «نون. خ» از فصل های ابتدایی تاکنون به عنوان مجموعه ای موفق شناخته شده و به دلیل پرداختن به فرهنگ و آداب و رسوم مناطق کردنشین ایران با استقبال گسترده ای همراه بوده است. در عین حال این نخستین بار نیست که سریال های تلویزیونی به دلیل نحوه نمایش اقوام ایرانی با اعتراضاتی مواجه می شوند.

پیش از این نیز سریال هایی مانند «پایتخت» و «نون. خ» در فصل های قبلی خود با انتقاداتی مشابه از سوی برخی مناطق کشور روبه رو شده بودند.

با توجه به تجربه های گذشته چنین اعتراضاتی نشان می دهد که نمایش فرهنگ های محلی در رسانه ملی نیازمند دقت و حساسیت بیشتری است تا از ایجاد سوءتفاهم و نارضایتی در میان اقوام مختلف جلوگیری شود.

مناظره های انتخاباتی ۱۴۰۳ و حواشی پررنگ آن

با آغاز رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ صداوسیما طبق روال دوره های گذشته ویژه برنامه هایی را برای پوشش این رویداد مهم سیاسی تدارک دید. بااین حال برخی از این برنامه ها نه تنها به شناخت بیشتر نامزدها کمک نکرد بلکه به دلیل حواشی و جنجال های شکل گرفته بازتاب گسترده ای در فضای عمومی و رسانه ای پیدا کرد.

مشاجره زنده در پادینامگ

یکی از پرحاشیه ترین اتفاقات این دوره در جریان یک برنامه زنده در پادینامگ رخ داد. در این برنامه محمد فاضلی؛ مشاور یکی از نامزدها و شهاب اسفندیاری؛ رئیس دانشگاه صداوسیما بر سر موضوعات مربوط به سیاست های فرهنگی و رسانه ای دولت آینده به بحث پرداختند. اما این گفت وگو خیلی زود از چارچوب یک مناظره علمی خارج شد و به تنشی لفظی تبدیل شد. در نهایت فاضلی با اعتراض به نحوه اداره برنامه استودیو را ترک کرد. این اتفاق در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت و برخی کاربران از برخورد صداوسیما با کارشناسان انتقاد کردند.

اتهام زنی های تند در مناظره نامزدها

مناظره اصلی میان نامزدهای انتخابات نیز خالی از حاشیه نبود. در این مناظره که با حضور تمامی نامزدهای تأییدصلاحیت شده برگزار شد برخی از آنها با ادبیاتی تند به یکدیگر تاختند. یکی از نامزدها دولت مستقر را به سوءمدیریت اقتصادی متهم کرد درحالی که رقیب او با طرح سوالاتی درباره سوابق اجرایی اش سعی در زیر سوال بردن ادعاهای مطرح شده داشت. این بخش از مناظره به حدی پرتنش شد که مجری چندین بار مجبور به دخالت برای مدیریت فضا شد.

قطع ناگهانی یک برنامه تحلیلی

علاوه بر مناظره های اصلی یکی دیگر از جنجال های رسانه ای مربوط به قطع ناگهانی یک برنامه تحلیلی بود. در این برنامه یکی از کارشناسان به بحث درباره شفافیت مالی ستادهای انتخاباتی پرداخت و خواستار ارائه گزارش دقیق از منابع تأمین هزینه های تبلیغاتی نامزدها شد. اما در میانه صحبت های او برنامه به طور ناگهانی قطع شد و به بخش خبری رفت. این اتفاق واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی برانگیخت و برخی کاربران آن را نوعی سانسور دانستند.

واکنش ها و ادامه مسیر

حواشی ایجادشده در این برنامه ها باعث شد که برخی از چهره های سیاسی و رسانه ای نسبت به نحوه مدیریت مناظره ها و برنامه های تحلیلی انتقاد کنند. برخی کارشناسان معتقدند که صداوسیما باید فضا را برای ارائه دیدگاه های مختلف بازتر کند تا مناظره ها تأثیر واقعی بر آگاهی عمومی داشته باشند.

حاشیه های پوشش تلویزیونی المپیک ۲۰۲۴

پوشش رقابت های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از سوی صداوسیما علاوه بر هیجان مسابقات با حواشی و جنجال هایی همراه بود که واکنش های متفاوتی را در میان مخاطبان و کاربران فضای مجازی برانگیخت. دو گزارشگر مطرح ورزشی رسول مهربانی و هادی عامل بیش از سایرین در مرکز این حواشی قرار گرفتند.

رسول مهربانی؛ هیجان بیش از حد یا سبک متفاوت؟

رسول مهربانی که وظیفه گزارش مسابقات تکواندو را بر عهده داشت با سبک پرهیجان و احساسی خود نظرات متفاوتی را به همراه آورد. برخی از مخاطبان گزارش های او را بیش از حد پرتنش و دور از استانداردهای گزارشگری دانستند در حالی که عده ای دیگر از شیوه او استقبال کردند و آن را باعث افزایش جذابیت رقابت ها دانستند. بحث و جدل پیرامون گزارش های او تا جایی پیش رفت که حتی برخی ورزشکاران و مربیان نیز در این موضوع دخالت کردند. برخی از تکواندوکاران حمایت خود را از مهربانی اعلام کردند در حالی که عده ای دیگر معتقد بودند که سبک او باعث استرس اضافی در بینندگان می شود.

هادی عامل و حاشیه ای ناخواسته

در یکی دیگر از اتفاقات جنجالی هادی عامل؛ گزارشگر کهنه کار کشتی ناخواسته درگیر یک حاشیه بزرگ شد. پس از یکی از مسابقات امیرحسین زارع زمانی که عامل تصور می کرد میکروفون خاموش است اظهارنظری درباره عملکرد این کشتی گیر کرد که به طور ناخواسته روی آنتن رفت. این موضوع به سرعت در فضای مجازی بازتاب یافت و واکنش های بسیاری را برانگیخت. برخی کاربران از او انتقاد کردند در حالی که عده ای دیگر معتقد بودند که صحبت های او سوءتفاهم بوده است. عامل در نهایت با انتشار ویدیویی از زارع عذرخواهی کرد اما این اتفاق تا مدت ها در میان مخاطبان و رسانه ها مورد بحث بود.

چالش های پوشش تلویزیونی المپیک

این حواشی بار دیگر چالش های صداوسیما در پوشش رویدادهای ورزشی بزرگ را برجسته کرد. از یک سو مخاطبان انتظار گزارش های حرفه ای و استاندارد دارند اما از سوی دیگر سبک و شیوه گزارشگران نیز به سلیقه افراد مختلف بستگی دارد.

این موضوع نشان داد که در دوره ای که شبکه های اجتماعی به سرعت واکنش ها را بازتاب می دهند حتی کوچک ترین اشتباهات می توانند به حاشیه های گسترده تبدیل شوند.

با وجود این جنجال ها پوشش المپیک ۲۰۲۴ همچنان ادامه یافت و مسابقات ایرانیان در رشته های مختلف توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اما تجربه این دوره نشان داد که گزارشگران باید بیش از پیش مراقب صحبت های خود باشند و تعادل میان هیجان و حرفه ای گری را حفظ کنند.

حواشی حضور خداداد عزیزی در ویژه برنامه «یورو ۲۴»

ویژه برنامه «یورو ۲۴» که برای پوشش رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۲۴ روی آنتن شبکه سه رفت. یکی از مهم ترین حواشی این برنامه واکنش غیرمنتظره خداداد عزیزی در یکی از قسمت های آن بود که بحث های زیادی را در رسانه ها و فضای مجازی به همراه داشت.

در جریان برنامه رسول مجیدی؛ مجری ویژه برنامه چند پیام از بینندگان را درباره نحوه صحبت کردن کارشناسان خواند. برخی از این پیام ها حاوی انتقادهایی نسبت به سبک تحلیل و بیان خداداد عزیزی و دیگر کارشناسان بود. عزیزی که به صراحت گفتار و واکنش های بی پرده اش معروف است از این موضوع دلخور شد و در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که دیگر صحبت نخواهد کرد. او سپس بدون توجه به روند برنامه تلفن همراه خود را برداشت و مشغول کار با آن شد گویی که دیگر در برنامه حضور ندارد.

واکنش ها به رفتار عزیزی

این اقدام بلافاصله در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای یافت. برخی کاربران رفتار او را غیرحرفه ای دانستند و معتقد بودند که یک کارشناس تلویزیونی باید ظرفیت پذیرش نقد را داشته باشد. در مقابل برخی دیگر از کاربران و هواداران عزیزی از او حمایت کردند و گفتند که خواندن پیام های انتقادی به این شکل باعث تضعیف کارشناسان در برنامه می شود.

واکنش های رسانه ای نیز متفاوت بود. برخی تحلیلگران ورزشی اعتقاد داشتند که عزیزی به عنوان یک کارشناس باید در برابر انتقادات صبورتر باشد و پاسخ های حرفه ای بدهد نه اینکه عملاً از برنامه کناره گیری کند. از سوی دیگر عده ای نیز نقدهایی را به نحوه اجرای برنامه و خواندن پیام های بینندگان وارد کردند و گفتند که این کار ممکن است باعث دلسرد شدن کارشناسان شود.

سابقه رفتارهای جنجالی عزیزی

خداداد عزیزی پیش از این نیز بارها در برنامه های تلویزیونی اظهارنظرهایی داشته که باعث ایجاد بحث و جدل شده است. او که به صراحت لهجه و سبک خاص خود در تحلیل فوتبال شناخته می شود معمولاً بدون ملاحظه از بازیکنان مربیان و حتی مجریان تلویزیونی انتقاد می کند. با این حال واکنش اخیر او نشان داد که در مواجهه با انتقاد همیشه رویکردی یکسان ندارد.

حواشی داغ سریال «هفت سر اژدها»

سریال «هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی به جنجالی ترین مجموعه تلویزیونی سال تبدیل شد. این سریال که از ابتدا با شعار افشای پشت پرده فسادهای اقتصادی روی آنتن رفت با روایت داستانی تند و صریح موجی از واکنش های متفاوت را به وجود آورد. برخی آن را اثری جسورانه در نقد مسائل اجتماعی و سیاسی دانستند در حالی که عده ای دیگر معتقد بودند که این مجموعه از مرزهای حساسیت های اجتماعی عبور کرده و به بی طرفی رسانه ای خدشه وارد کرده است.

نمایش شخصیت هایی با شباهت های آشنا

یکی از مهم ترین جنجال های این سریال نمایش شخصیت هایی بود که به نظر می رسید شباهت هایی با برخی چهره های سیاسی و اقتصادی دارند. این موضوع باعث شد که بسیاری از بینندگان در فضای مجازی به گمانه زنی درباره الهام گیری نویسندگان از وقایع واقعی بپردازند. برخی تحلیلگران معتقدند که سریال با زبان نمادین به برخی از پرونده های جنجالی فساد اقتصادی در سال های اخیر اشاره دارد مساله ای که واکنش های موافق و مخالف بسیاری را برانگیخته است.

صحنه بحث برانگیز و واکنش ها

یکی از صحنه های جنجالی سریال سکانسی بود که در آن نمایش سرو شراب رخ داد؛ امری که در تلویزیون ایران کم سابقه محسوب می شود. این صحنه به سرعت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و برخی رسانه ها نیز از آن به عنوان عبور از خطوط قرمز صداوسیما یاد کردند. هرچند عوامل سریال توضیح دادند که این صحنه در چارچوب داستان و برای نمایش واقعیت های موجود در جامعه ساخته شده اما همچنان برخی منتقدان آن را اقدامی غیرضروری و غیرمعمول در تلویزیون دانستند.

انتقاد پرستاران و نیروی انتظامی

اظهارات یکی از شخصیت های منفی داستان درباره پرستاران موجی از اعتراضات را در میان کادر درمان به راه انداخت. سازمان نظام پرستاری با انتشار بیانیه ای خواستار اصلاح این تصویرسازی شد و برخی از پرستاران در فضای مجازی با هشتگ هایی به این موضوع واکنش نشان دادند. از سوی دیگر سخنگوی فراجا نیز نسبت به نحوه نمایش پلیس در سریال انتقاد کرد و آن را غیرمنصفانه دانست.

جنجال چالش «جعبه سیاه» و هدیه های غیرمنتظره

برنامه «جعبه سیاه» که در ابتدا با رویکردی متفاوت و چالش برانگیز به تولید محتوا پرداخت به تدریج به یکی از جنجالی ترین برنامه های تلویزیونی تبدیل شد. این برنامه با اجرای چالش های نامتعارف واکنش های زیادی را در میان مخاطبان و کارشناسان رسانه ای برانگیخت. اما یکی از قسمت های آن با محوریت «هدیه های غیرمنتظره» از مرزهای متداول برنامه های تلویزیونی عبور کرد و حواشی فراوانی ایجاد کرد.

چالشی که از کنترل خارج شد

در این قسمت از مهمانان برنامه خواسته شد که با کفن و آگهی ترحیم خود روبه رو شوند. این اقدام که ظاهراً برای بررسی واکنش های احساسی و روانی افراد طراحی شده بود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. هادی عامل؛ گزارشگر باسابقه کشتی که در این برنامه حضور داشت به شدت از این چالش ناراحت شد و آن را توهین آمیز دانست. واکنش او بعد از پخش مجدد بخش هایی از برنامه ابعاد گسترده تری پیدا کرد و در فضای مجازی نیز بازتاب زیادی داشت.

واکنش های گسترده به این ماجرا

انتقادها به این برنامه تنها به هادی عامل محدود نماند. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این چالش را نامناسب و غیراخلاقی دانستند و معتقد بودند که تلویزیون نباید در مسیر تولید محتوای شوکه کننده برای جذب مخاطب حرکت کند. عده ای دیگر اما از ایده برنامه دفاع کردند و گفتند که این چالش در راستای تفکر درباره مرگ و اهمیت زندگی طراحی شده است.

در پی بالا گرفتن اعتراضات سازندگان برنامه با انتشار بیانیه ای رسمی از هادی عامل و مخاطبان برنامه عذرخواهی کردند. آنها تأکید کردند که هدفشان صرفاً ایجاد فضایی تأمل برانگیز بوده و قصد توهین یا ایجاد ناراحتی نداشتند. با این حال این توضیحات نتوانست همه منتقدان را قانع کند.

موضع گیری رئیس صداوسیما

در نهایت رئیس سازمان صداوسیما نیز نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد که برنامه های تلویزیونی باید ضمن حفظ خلاقیت به ارزش های فرهنگی و اجتماعی نیز پایبند باشند. او تأکید کرد که چنین چالش هایی نباید باعث رنجش خاطر مهمانان و بینندگان شوند و به لزوم نظارت بیشتر بر محتوای برنامه های تلویزیونی اشاره کرد.

بازدید رئیس مجلس و رئیس صداوسیما از پروژه های «سلمان فارسی» و «حضرت موسی (ع)»

در سال ۱۴۰۳ مدیران ارشد سازمان صداوسیما توجه ویژه ای به پروژه های نمایشی الف ویژه داشتند و با بازدید از مراحل تولید این آثار حمایت خود را از تولیدات فاخر تاریخی و مذهبی نشان دادند.

در تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صداوسیما از پشت صحنه دو مجموعه نمایشی الف ویژه «سلمان فارسی» و «حضرت موسی (ع)» بازدید کردند. این بازدید سه ونیم ساعته نشان دهنده توجه جدی مسئولان به هنر فرهنگ و تلاش های رسانه ملی در این حوزه بود.

پروژه «سلمان فارسی»

مجموعه نمایشی «سلمان فارسی» به تهیه کنندگی حسین طاهری و کارگردانی داوود میرباقری در حال تصویربرداری فصل ایران باستان است. تا کنون حدود ۵۰ درصد از تولید این فصل به اتمام رسیده و پس از آن فصل حجاز کلید خواهد خورد. در این پروژه نزدیک به ۱۶۰۰ هنرور از میان بازیگران تئاتری سراسر ایران همکاری دارند و تاکنون حدود ۴۰ بازیگر خارجی و حداقل ۶۰ بازیگر مطرح داخلی در این سریال ایفای نقش کرده اند.

پروژه «حضرت موسی (ع)»

سریال «حضرت موسی (ع)» به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در مراحل پیش تولید و تولید قرار دارد. این مجموعه با استفاده از فناوری های پیشرفته تولید می شود و پیش نمایش آن در جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد. تیم تولید امیدوار است این سریال همانند سریال «یوسف پیامبر» در بازار جهانی مورد استقبال قرار گیرد.

بازدید رئیس صداوسیما از پروژه «مهیار عیار»

پیمان جبلی در ادامه بازدیدهای خود از پشت صحنه سریال تاریخی «مهیار عیار» نیز دیدن کرد. این سریال به مقطع تاریخی دوران صفویه می پردازد و مفاهیمی مانند جوانمردی و احترام به جایگاه مادر را به تصویر می کشد. جبلی ابراز امیدواری کرد که این مجموعه در ماه های آینده پخش شود و مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد.

این بازدیدها نشان دهنده اهتمام ویژه مدیران صداوسیما به تولید و پیشبرد پروژه های تاریخی و مذهبی است که می تواند نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تاریخ کشور ایفا کند.

شایعه استخراج بیت کوین در صداوسیما؛ واکنش طنزآمیز پیمان جبلی

در سال ۱۴۰۳ شایعاتی مبنی بر استخراج بیت کوین در سازمان صداوسیما منتشر شد که واکنش رئیس این سازمان را به همراه داشت. وی در جمعی از روحانیون با لحنی طنزآمیز این شایعات را تکذیب کرد و گفت: «من الان دو روز است به خاطر استخراج بیت کوین بازداشت هستم! گفتم اگر چیزی استخراج می کنید حداقل پولش را بدهید که خرج کنیم.»

البته در سال های گذشته نیز شایعات مشابهی درباره استخراج رمزارز در سازمان صداوسیما مطرح شده بود که توسط مسئولان این سازمان تکذیب شده بود.

تغییرات مدیریتی در صدا و سیما پس از شهادت رئیس جمهور؛ تحول در ساختار و انتصابات جدید

پس از شهادت رئیس جمهور در سال ۱۴۰۳ سازمان صداوسیما شاهد تغییرات مدیریتی متعددی بود. در تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۲ محسن برمهانی معاون سیما در احکامی جداگانه مدیران شبکه های مختلف را منصوب کرد. محمدباقر اعلمی به عنوان مدیر شبکه تهران حسین زارع زاده به عنوان مدیر شبکه مستند محمدعلی غلامرضایی به عنوان مدیر شبکه های نمایش و تماشا حامد فاتحی پولادی به عنوان مدیر روابط عمومی معاونت سیما سید محمدرضا خوشرو به عنوان دبیر جشنواره جام جم و محمدرضا رضاپور به عنوان مشاور معاون سیما منصوب شدند.

این انتصابات با هدف تحول در رسانه ملی و افزایش کارآمدی آن صورت گرفت. همچنین وظایف محتوایی و تولیدی مدیریت رسانه های نوین سیما به صورت سرپرستی به حامد فاتحی پولادی و وظایف فنی آن به سیدباقر حاجی سیدرضی رئیس مرکز تولید و فنی سیما محول شد.

علاوه بر این تغییرات ساختاری نیز در دستور کار قرار گرفت. بر اساس شنیده ها مقرر شد سه مرکز خبری اصلی رسانه ملی شامل باشگاه خبرنگاران جوان پادینامگ و خبرگزاری صداوسیما در یکدیگر ادغام شوند. هدف از این اقدام جلوگیری از موازی کاری و افزایش بهره وری بود.

همچنین برنامه ریزی شد تا دو معاونت سیما و صدا که وظیفه تأمین محتوای تلویزیون و رادیو را برعهده دارند در یکدیگر ادغام شوند و معاونت تازه ای برای تأمین محتوای شبکه های سراسری سیما و رادیو تشکیل شود.

چالش ها و حواشی تولید سریال «پایتخت ۷»؛ تغییرات بازیگران دستمزدها و تغییرات داستانی

سریال «پایتخت» یکی از محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی در ایران است که در طول سال های پخش همیشه با استقبال گسترده ای از سوی تماشاگران روبه رو شده است. فصل هفتم این سریال که به نوعی آخرین فصل آن تا به امروز به شمار می رود به دلیل برخی تغییرات و حواشی توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

تغییرات در ترکیب بازیگران

یکی از چالش های اصلی فصل هفتم تغییرات در ترکیب بازیگران بود. در این فصل برخی از شخصیت های اصلی از داستان حذف شدند به ویژه شخصیت های سارا و نیکا فرقانی اصل دوقلوهای خانواده معمولی که از اولین فصل ها در کنار اعضای خانواده نقی حضور داشتند. بسیاری از مخاطبان نسبت به نبود آنها در داستان واکنش نشان دادند. برای جبران این خلا بازیگران جدیدی به نام های سونیا و سنا حسینی به گروه بازیگران پیوستند.

حواشی مالی و دستمزدها

یکی از حواشی بزرگ تولید «پایتخت ۷» شایعاتی در مورد دستمزدهای بازیگران اصلی مانند محسن تنابنده بود. برخی رسانه ها گزارش دادند که دستمزد تنابنده برای ایفای نقش نقی در این فصل بسیار بالا بوده است. این موضوع با واکنش این بازیگر روبه رو شد و او این شایعات را تکذیب کرد.

تغییرات در داستان و شخصیت ها

یکی دیگر از چالش های این فصل تغییرات در روند داستان و شخصیت ها بود. در این فصل داستان حول محور عشق ارسطو به دختری تاجیک می چرخد و همچنین نقی برای شرکت در مسابقات کشتی پیشکسوتان به تاجیکستان سفر می کند. این تغییرات داستانی با هدف تنوع و جذب بیشتر مخاطب انجام شد اما برخی از منتقدان نسبت به افت کیفیت داستان و عدم هماهنگی در تغییرات نظرات منفی داشتند.

مشکلات تولید در شرایط خاص

تولید «پایتخت ۷» در دوران پاندمی کرونا و شرایط خاص اقتصادی کشور با چالش های زیادی روبه رو شد. بسیاری از گروه های تولید برای رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری با مشکلاتی مواجه شدند. علاوه بر این شرایط اقتصادی تأثیر زیادی بر تولیدات تلویزیونی داشت و منابع مالی مورد نیاز برای ساخت یک سریال بزرگ مانند «پایتخت» به یکی از دغدغه های اصلی تهیه کنندگان تبدیل شد.

تغییرات در پخش و استقبال

پس از به اتمام رسیدن مراحل تولید فصل هفتم «پایتخت» در ایام نوروز ۱۴۰۴ از شبکه یک سیما در حال پخش است. با وجود تمام حواشی و تغییرات این فصل همچنان یکی از پربیننده ترین و موردانتظارترین سریال های تلویزیونی است. با این حال برخی از طرفداران قدیمی سریال نسبت به تغییرات در داستان و شخصیت ها ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند که دیگر آن شور و اشتیاق گذشته را در سریال نمی بینند.

تولید نسخه سینمایی سریال «حضرت موسی (ع)» و نمایش آن در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر

یکی از مهم ترین چالش ها و تحولات تولید سریال «حضرت موسی (ع)» تبدیل این پروژه تلویزیونی به یک نسخه سینمایی است که به طور ویژه در جشنواره فیلم فجر چهل و سوم به نمایش درآمد. به جای اینکه این سریال به طور مستقیم از تلویزیون پخش شود تصمیم گرفته شد که سه نسخه سینمایی از آن تولید شود که هرکدام قسمت های مختلفی از داستان را روایت کنند.

نسخه سینمایی سریال «حضرت موسی (ع)» تحت عنوان «موسی کلیم الله (ع) به وقت طلوع» در جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۳ به نمایش درآمد و توجه زیادی را جلب کرد. این تصمیم باعث شد که پروژه عظیم تولید سریال حضرت موسی از تلویزیون به پرده سینما راه یابد و مخاطبان بیشتری این اثر را از نزدیک تجربه کنند.

چالش های بسیاری در تبدیل یک پروژه تلویزیونی به نسخه سینمایی وجود دارد از جمله فشرده سازی داستان تغییر در نحوه روایت و تنظیم به گونه ای که برای مخاطب سینما جذابیت داشته باشد. با این حال سازندگان تلاش کردند تا با حفظ انسجام داستانی این پروژه را به شکلی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآورند که از لحاظ کیفیت تولید استانداردهای سینمایی را رعایت کند.

نمایش این نسخه سینمایی در جشنواره فیلم فجر نه تنها بازخوردهای مختلفی از سوی منتقدان به همراه داشت بلکه زمینه ساز توجه بیشتر به پروژه اصلی تلویزیونی شد و این امر در نهایت می تواند به پخش کامل سریال در شبکه های تلویزیونی کمک کند.

کلام آخر…

در مجموع گزارش سالانه تلویزیون ۱۴۰۳ نشان می دهد که رسانه ملی همچنان یکی از تأثیرگذارترین و درعین حال جنجالی ترین نهادهای کشور است. از پوشش انتخابات تا تولیدات نمایشی و برنامه های ورزشی صداوسیما در مرکز بحث ها و تحلیل های اجتماعی و رسانه ای قرار دارد و همچنان با چالش های متعددی در زمینه اعتمادسازی و جذب مخاطب روبه رو است.

 ۲۲۴۵۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از جعبه سیاه هادی عامل تا دردسرهای خداداد و بازگشت تنابنده" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از جعبه سیاه هادی عامل تا دردسرهای خداداد و بازگشت تنابنده"، کلیک کنید.