آژیر هوای ناسالم در مازندران/ نفس کشیدن سخت می شود – خبرگزاری پادینامگ | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری پادینامگ، گروه استان ها: ثبت چند روز غبارآلود طی سال جاری در استان مازندران این فریضه را مطرح می کند که آسمان استان نیز دیگر آبی نیست و پای غبارها و ریزگردها به استان رسیده است.

امسال ریزگردها خیلی زودتر از آنچه که تصور می شد به مازندران رسید، ورودش از مناطق غربی مازندران بود و در ادامه به گسترش به مرکز و شرق، آسمان استان را غبارآلود کرده است.

از سال گذشته که سه ایستگاه پایش هوا در استان مازندران مستقر و راه اندازی شده و موضوع گرد و غبار، سالم یا ناسالم بودن هوا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که این استان از سال های قبل نیز درگیر آلودگی و غبارآلودگی هوا بوده است.

تمرکز متولیان و برنامه ریزان برای آلودگی های آب و خاک و مسایل زیست محیطی در روز زمین سبب شد تا پدیده های زیست محیطی در آسمان و هوا طی سال ها و دولت های قبل چندان مورد توجه در مازندران نباشد اما از دو سال گذشته، آسمان آبی نیز در مازندران یک دغدغه شده است.

مسایل مرتبط به حوزه محیط زیست در استان مازندران گسترده و بی شمار است، از تخریب طبیعت و زیست بوم گرفته تا پسماند و آلاینده هایی که با ورود به منابع، آب و خاک استان مازندران را درگیر کرده است.

ریزگرد چالش جدید مازندران

مساله زباله و پسماند در استان مازندران به عنوان دغدغه دیرینه بوده که سال ها این استان را درگیر خود کرده است و پدیده ریزگرد طی سال های اخیر به چالش های قدیمی در استان اضافه شده است.

آژیر هوای ناسالم در مازندران/ نفس کشیدن سخت می شود

یک شهروند آملی در گفت وگو با خبرنگار پادینامگ با اظهار اینکه منطقه عمارت آمل به دفنگاه زباله تبدیل شده و سال های سال زباله در آن به صورت غیربهداشتی دپو می شود، افزود: طی سال های اخیر با معضل پدیده ریزگرد در منطقه نیز روبرو شدیم که ناشی از فعالیت بی ضابطه معادن است.

محمد غلامی با بیان اینکه اهالی منطقه ساماندهی زباله را به عنوان یک مطالبه از مسوولان پیگیری می کنند، افزود: به رغم پیگیری این مساله همچنان به عنوان معضل وجود دارد و در حال حاضر نیز گرد وخاک ناشی از فعالیت معادن مشکل زا شده است.

شهروند دیگری با اظهار اینکه آسمان منطقه نیز براثر فعالیت های معدنکاری غبارآلود است، افزود: فعالیت معادن در منطقه هراز سبب شده تا علاوه بر تخریب طبیعت، شاهد وقوع پدیده گرد و غبار باشیم و سلامت مردم به مخاطره افتاده است.

فعالیت معادن در منطقه هراز سبب شده تا علاوه بر تخریب طبیعت، شاهد وقوع پدیده گرد و غبار باشیم و سلامت مردم به مخاطره افتاده است

وی که خود را نادری معرفی کرده است، در گفت وگو با خبرنگار پادینامگ با بیان اینکه گرد و غبار و ریزگرد آسمان منطقه را درگیر کرده است، از مسوولان خواست تا برای ساماندهی فعالیت معادن و جلوگیری از تخریب طبیعت برای حفظ سلامت برنامه ریزی و اقدامات قاطعی انجام دهند.

نفوذ شیرابه ها به رودخانه ها و دریا نیز از دیگر چالش های قدیمی زیست محیطی استان مازندران بوده است و وقوع پدیده ریزگردها، سمفونی ناپاکی هوا و طبیعت را کوک کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از ورود ریزگردها یا گرد و غبار از صحرای قره قوم ترکمنستان طی ماه جاری به استان خبر داد و اضافه کرد: در گذشته در استان داده مناسب برای پایش ریزگردها و ایستگاه مورد نیاز را نداشتیم ولی در یک سال گذشته 3 ایستگاه پایش کیفی هوا در استان راه اندازی شده است.

عطاء الله کاویان اظهار کرد: در ماه جاری طی یک روز دستگاه های سنجش آلودگی هوا در ایستگاه های محیط زیست شهرهای نکا، آمل و چالوس داده های مربوط به ذرات معلق هوا را بیش از حد استاندارد نشان داده است.

مازندران میزبان گردوغبار شده است

وی افزود: این شاخص ها مربوط به ذرات معلق ریزگردها یا همان پدیده گرد و غبار است و از شاخص استاندارد در هر سه ایستگاه یاد شده بالاتر بوده است که این نشان دهنده آن است که هوای مازندران میزبان پدیده گرد و غبار یا ریزگردها شده است.

آژیر هوای ناسالم در مازندران/ نفس کشیدن سخت می شود

کاویان با اشاره به اینکه در این باره با دانشگاه علوم پزشکی و هواشناسی مکاتبه شده است، گفت: همکاران هواشناسی به صورت شفاهی گزارش دادند که بررسی داده های نشان می دهد که ریزگردها از سمت صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان بلند شده و در جهت غرب حرکت کردند و از روی دریای خزر عبور کرده و به مازندران رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با عنوان اینکه در اطراف ایران شش کانون ریزگردها وجود دارد، افزود: یکی از مهمترین کانون ها صحرای قره قوم ترکمنستان است و باید با تقویت دیپلماسی بین المللی، مسایل حوزه محیط زیست و بین المللی پررنگ پیگیری شود.

وی گفت: سال قبل دو مورد تحت هجوم ریزگرد صحرای قره قوم قرار گرفتیم.

اگرچه در سال های گذشته ورود ریزگردها و گردوغبار به استان مازندران همواره تکذیب و رد می شد اما پایه و اساس این تکذیب، نبود ایستگاه های پایش و سنجش بود که داده های شاخص کیفیت هوا را در استان ثبت نمی کرد. اما اکنون با استقرار ایستگاه های پایش هوا مشخص است که مازندران از سال های قبل درگیر آلودگی هوا شده است و تداوم این وضعیت، آسمان آبی را از استان خواهد گرفت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آژیر هوای ناسالم در مازندران/ نفس کشیدن سخت می شود – خبرگزاری پادینامگ | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آژیر هوای ناسالم در مازندران/ نفس کشیدن سخت می شود – خبرگزاری پادینامگ | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.