آغاز نشست سوییس برای صلح اوکراین؛ زلنسکی در غیبت پوتین و دیگران شانس خود را امتحان می کند

آغاز نشست سوییس برای صلح اوکراین؛ زلنسکی در غیبت پوتین و دیگران شانس خود را امتحان می کند

به گزارش پادینامگ از یورونیوز؛ اینکه چه کسانی در این گردهمایی حاضر خواهد شد و چه کسی به آن دعوت نشده اند، به یکی از مخاطرات اصلی آن تبدیل شده است و منتقدان می گویند این رویداد بدون حضور دولت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه بی فایده خواهد بود.

با ورود کامالا هریس، معاون رییس جمهوری ایالات متحده به محل برگزاری نشست، ترکیه و عربستان سعودی نیز وزرای خارجه خود را اعزام کردند. این در حالی است که کشورهای مهم در حال توسعه مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی به عنوان ناظر در این رویداد در سطوح پایین تر حضور خواهند داشت.

چین که به نوعی حامی روسیه است، جزء کشورهای متعددی است که از شرکت در این کنفرانس انصراف داده اند، چرا که به نظر می رسد بسیاری از آن ها نگرانی های اولویت دار دیگری نسبت به درگیری جاری در آن قلمرو دورافتاده اروپا دارند؛ هر چند که این درگیری خونبارترین نبرد اروپا از زمان جنگ دوم جهانی است.

موضع پکن اینگونه است که هر روند صلحی باید با شرکت توامان روسیه و اوکراین باشد. چین همچنین ابتکارات صلح مختص به خود را پیشنهاد کرده است.

چین و برزیل ماه میلادی گذشته به شش «تفاهم مشترک» درباره راه حل سیاسی برای بحران اوکراین دست یافتند و از دیگر کشورها نیز خواستند از این اصول حمایت کنند و در پیشبرد گفتگوهای صلح ایفای نقش کنند.

این شش نقطه شامل توافقی برای «حمایت از کنفرانس صلح بین المللی است که در زمان مناسبی که توسط روسیه و اوکراین به رسمیت شناخته می شود، با مشارکت برابر همه طرف ها و بحث عادلانه درباره همه طرح های صلح برگزار شود.»

زلنسکی اخیرا فعالانه درگیر تلاش های دیپلماتیک برای جذب شرکت کنندگان در اجلاس سوییس بوده است.

دستور کار نشست سوییس با اهداف زلنسکی فاصله دارد

قوای نظامی روسیه که در حال حاضر نزدیک به یک چهارم خاک اوکراین را در مناطق شرقی و جنوبی اشغال کرده اند، در ماه های اخیر پیشرفت های ارضی فزاینده ای داشته اند.

حال آنکه تابستان گذشته که بحث ها در مورد سازماندهی یک نشست صلح به میزبانی سوییس آغاز شد، نیروهای نظامی اوکراین با موفقیت کنترل بخش زیادی از سرزمین های خود، به ویژه در نزدیکی شهرهای خرسون در جنوب و خارکیف در شمال را به دست گرفته بودند.

در بطن درگیری های میدان نبرد و تلاش های دیپلماتیک؛ سازمان دهندگان اجلاس صلح سوییس سه موضوع اصلی را در دستور کار قرار داده اند:

نخست نگرانی ها از ایمنی هسته ای به ویژه با تمرکز بر نیروگاه ژاپوریژیا که هم اکنون تحت کنترل روسیه است؛

دوم کمک های بشردوستانه و مبادله اسیران جنگی است؛

و سوم، رسیدگی به امنیت جهانی غذا که تحت الشعاع اختلالات ترابری از طریق دریای سیاه قرار گرفته است.

این دستور کار که موضوعات کمتر بحث برانگیز را در بر می گیرد، به طور قابل توجهی با طرح صلح 10 ماده ای که زلنسکی در اواخر سال 2022 ارایه کرده بود، فاصله دارد.

این طرح شامل اهداف بلندپروازانه ای مانند خروج نیروهای روسیه از سرزمین های اشغالی اوکراین، توقف درگیری ها و بازگرداندن مرزهای دولتی اوکراین با روسیه از جمله کریمه است.

شروط متفاوت روسیه چیست؟

در همین حال، دولت پوتین اصرار دارد که هرگونه توافق صلح باید بر اساس پیش نویس توافق نامه ای باشد که در مراحل اولیه جنگ مذاکره شده است. این پیش نویس شامل مقرراتی برای حفظ وضعیت اوکراین به عنوان کشور بی طرف، و اعمال محدودیت هایی بر نیروهای مسلح این کشور و به تعویق انداختن بحث در مورد مناطق تحت اشغال روسیه است.

تلاش های مداوم اوکراین برای پیوستن به ایتلاف نظامی ناتو در طول سال ها منبعی برای آزردگی مسکو بوده است. حال آنکه تحلیلگران می گویند اوکراین نمی تواند از موضع قدرت مذاکره کند.

در گرماگرم توجهات جهانی به درگیری در غزه و برگزاری انتخابات هاغی متعدد در سطوح ملی کشورها در سال جاری، هدف حامیان اوکراین این است که توجه بین المللی را به نقض قوانین بین المللی توسط روسیه و احیای تمامیت ارضی اوکراین معطوف کنند.

پوتین روز جمعه این کنفرانس را رد کرد و آن را «فقط یک ترفند دیگر برای منحرف کردن اذهان همگان» خواند.

کارشناسان بیان می کنند که متن هر سند نتیجه و برنامه های پیشنهادی برای حرکت رو به جلو را به دقت بررسی خواهند کرد. مقامات سوییسی پیوسته ابراز امیدواری کرده اند که روسیه در نهایت بتواند در این روند شرکت کند، احساسی که مقامات اوکراینی نیز با آن اشتراک نظر دارند.

علت غیبت جو بایدن چیست؟

کامالا هریس، معاون رییس جمهوری ایالات متحده که به نمایندگی از دولت کشورش در این اجلاس شرکت دارد به محض ورود، از کمک مضاعف 1.5 میلیارد دلاری ایالات متحده به اوکراینی ها از طریق وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده خبر داد.

این بودجه شامل حمایت از کمک های انرژی، تعمیر زیرساخت های آسیب دیده انرژی، کمک به پناهندگان و تقویت امنیت زیرساخت های غیرنظامی است.

بایدن روز جمعه پس از دیدار با زلنسکی در ایتالیا نشست سه روزه گروه هفت در ایتالیا را به پایان رساند و از همانجا مستقیماً برای جمع آوری اعانه انتخاباتی با بازیگران هالیوودی همراه، به لس آنجلس پرواز کرد.

310310

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آغاز نشست سوییس برای صلح اوکراین؛ زلنسکی در غیبت پوتین و دیگران شانس خود را امتحان می کند" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آغاز نشست سوییس برای صلح اوکراین؛ زلنسکی در غیبت پوتین و دیگران شانس خود را امتحان می کند"، کلیک کنید.