فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم را تشکیل خواهیم

فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم را تشکیل خواهیم

منتخب مردم اردبیل در مجلس دوازدهم با بیان اینکه فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم را تشکیل خواهیم داد، گفت: هدف اصلی ما ایفای نقش موثر مجلس در عملیاتی کردن شعار سال و کمک به دولت برای غلبه بر چالش های اقتصادی کشور با اتکا به مشارکت فعال مردم است.

به گزارش پادینامگ به نقل از ایرنا، علی نیکزاد ثمرین نایب رییس مجلس یازدهم است که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از سوی مردم اردبیل به عنوان نماینده مجلس انتخاب شده است؛ نیکزاد در نظر دارد تا در مجلس دوازدهم فراکسیونی تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم ایجاد کند. به همین بهانه در گفتگویی با او کم و کیف فعالیت و رویکردهای مجلس آینده پرداخته ایم که متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

شنیده ایم که شما در نظر دارید با شروع مجلس جدید، فراکسیونی تحت عنوان «فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم» تشکیل دهید. لطفاً در ابتدا بفرمایید چه ضرورت و اهمیتی برای شکل گیری این فراکسیون در شرایط کنونی اقتصاد کشور می بینید؟

با تشکر از شما و سلام و درود به مردم شریف ایران اسلامی. همانطور که می دانید رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گذاری کردند. ایشان بر اهمیت موضوع تولید در کشور و نقش محوری مردم در تحقق جهش تولید تاکید ویژه ای داشتند. از طرفی با توجه به شرایط تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، ما برای عبور از این شرایط سخت و بهبود وضعیت معیشت مردم، چاره ای جز تکیه بر توان داخلی و مشارکت گسترده آحاد جامعه در عرصه تولید و اقتصاد نداریم. لذا تشکیل این فراکسیون با هدف بسیج تمام امکانات و ظرفیت های مجلس در راستای فراهم کردن بسترهای لازم برای تحقق منویات رهبری و مشارکت حداکثری مردم در جهش تولید یک ضرورت اساسی و اجتناب ناپذیر است. ما باید همه تلاش خود را برای رفع موانع تولید و تسهیل حضور سرمایه های مردمی در اقتصاد به کار گیریم تا بتوانیم اقتصاد کشور را به ریل پیشرفت و شکوفایی بازگردانیم. متاسفانه در سنوات گذشته نسبت به شعارهای سال کم مهری شده است و به چاپ بنر و درج شعار سال در سربرگ ادارات بسنده شده است در حالی که شعارهای سال، راهگشای اقتصاد ما بوده اند. به عنوان مثال لایحه بودجه را در نظر بگیرید. بودجه 1403 در مجلس تصویب شده است. حدود 74 درصد این بودجه، هزینه های جاری است. حدود 13 درصد هم بازپرداخت اوراق است. 13درصد هم بودجه عمرانی است. با این وضعیت ما صرفا کشور را اداره می کنیم تا خدمات عمومی مثل ادارات و مدارس و بیمارستان ها کار کنند.

رهبر حکیم انقلاب به درستی روی نقطه اصلی تمرکز کرده اند و ترجمه فرمایش ایشان به زعم بنده این است که برای نجات اقتصاد کشور باید حجم کیک اقتصاد بزرگ شود. ما برای افزایش حجم کیک اقتصاد دو راه پیش رو داریم؛ یکی رفع تحریم ها و افزایش صادرات نفت است که مسیر برجام را پیمودیم و دیدیم که طرف غربی قابل اعتماد نبود. این راه مسدودشده نیست؛ هم ما به خوبی یاد گرفته ایم چطور تحریم ها را دور بزنیم و هم راه اظهار ندامت غربی ها باز است. ولی نباید خودمان را معطل راه اول کنیم. راه دوم افزایش تولید است تا اولا نیازهای کشور تامین شود و ثانیا صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کند. ما در مقطعی 7 میلیون تن گندم وارد می کردیم و 5 تن گندم تولید می کردیم. یک اقدام خوب در مجلس و دولت انجام شد و قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یافت و این نسبت برعکس شد و 7 میلیون تن در داخل تولید کردیم و 5 میلیون تن وارد کردیم. همین مثال در بنزین هم مطرح است. در مقطعی دولت امریکا اعلام کرد که با تحریم بنزین، ایران را فلج خواهیم کرد و مردم را به شورش وادار خواهیم کرد. اما قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور را از واردات بنزین بی نیاز کرد و صادرات هم کردیم. این یعنی رشد تولید. یعنی جهش تولید. این مسیله اصلی است و راهکار حیاتی برای نجات اقتصاد کشور است. ما در کشور نیازمند برنامه ریزی دقیق در مجلس و دولت هستیم و این فراکسیون به دنبال پیگیری این مسایل است.

اهداف و انگیزه های اصلی شما از تشکیل این فراکسیون چیست و چه برنامه هایی برای آغاز به کار آن مدنظر دارید؟

هدف اصلی ما ایفای نقش موثر مجلس در عملیاتی کردن شعار سال و کمک به دولت برای غلبه بر چالش های اقتصادی کشور با اتکا به مشارکت فعال مردم است. ما در نظر داریم با بهره گیری از تمام ظرفیت های قانونگذاری و نظارتی مجلس و تشکیل کارگروه های تخصصی، زمینه های لازم برای سرمایه گذاری و کارآفرینی بخش خصوصی در حوزه های مختلف تولیدی را فراهم کنیم. مجلس یک جایگاه سیاسی است و رقابت های سیاسی در مجلس، هم طبیعی است و هم لازم است. فراکسیون های سیاسی مجلس هم با این هدف تشکیل می شوند اما نباید اجازه بدهیم که غلبه با فضای سیاسی در مجلس باشد. رقابت های سیاسی نباید به کنش گری های کارشناسی در مجلس تنه بزند. ما نیازمند فراکسیون های تخصصی هستیم که فارغ از نگاه های سیاسی، نیازهای واقعی کشور را دنبال کنند. کسب قدرت سیاسی، صرفا ابزاری برای خدمت است. اگر این قدرت سیاسی به رفع مشکلات مردم نیانجامد و صرفا در مرحله بگومگوی سیاسی باقی بماند، جز خسران دنیوی و اخروی چیزی در پی ندارد.

لذا باید فراکسیون های کارشناسی و تخصصی مجلس، به صورت فراجناحی وارد میدان تسهیل گری تولید با مشارکت مردم شوند. در گام نخست قصد داریم با حضور اعضای فعال و تاثیرگذار از کمیسیون های تخصصی مرتبط با موضوع اقتصاد و تولید مانند کمیسیون اقتصادی، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون کشاورزی، کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون های ذیربط، یک هسته مرکزی قوی تشکیل دهیم. سپس با تعامل نزدیک با دولت و دستگاه های اجرایی و نیز با همفکری جمعی نمایندگان، در چارچوب برنامه های توسعه کشور، بسته های حمایتی و تشویقی لازم برای مشارکت حداکثری مردم در عرصه تولید را تدوین و از طریق ابزارهای قانونی پیگیری می کنیم. همچنین قصد داریم با رصد مستمر فعالیت دستگاه های اجرایی و بانک ها در حوزه حمایت از تولید، نظارت موثری بر حسن اجرای قوانین و رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داشته باشیم. فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم علاوه بر ایجاد هماهنگی و همکاری نزدیک با سایر کمیسیون های تخصصی مجلس، اهتمام ویژه ای به بسترسازی فرهنگی و اجتماعی برای ترویج فرهنگ کار و تلاش و کارآفرینی در جامعه خواهد داشت. توجه به ظرفیت های بالقوه استان های مختلف کشور در حوزه هایی نظیر کشاورزی، معدن، صنعت و گردشگری و تلاش برای بالفعل کردن این ظرفیت ها با اتکا به نقش محوری مردم یکی دیگر از برنامه های ماست. در مجموع ما امیدواریم این فراکسیون بتواند با پیگیری های مجدانه خود و با هم افزایی و همکاری تمام ارکان نظام از جمله دولت و قوه قضاییه، نقش مهمی در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403 و سال های آتی ایفا کند. بی شک عملیاتی شدن این شعار علاوه بر دستاوردهای مهم اقتصادی، آثار مثبت اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی فراوانی برای کشور به دنبال خواهد داشت و می تواند گام بلندی در مسیر تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و بهبود شرایط زندگی مردم عزیز ایران باشد.

لطفاً تبیینی از مفهوم «جهش تولید» از نگاه خود و تفاوت آن با رشد عادی و تدریجی تولید بفرمایید. جهش تولید دقیقاً به چه معناست و چه ویژگی هایی دارد؟

وقتی صحبت از جهش تولید می کنیم، منظور یک رشد قابل توجه، پرشتاب و فراتر از روند معمول در شاخص های تولید است. در واقع جهش تولید یعنی حرکت انتقالی از یک سطح به سطحی بالاتر در کوتاه ترین زمان و با بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موجود و بالقوه. این در حالی است که رشد عادی تولید، یک فرآیند خطی، تدریجی و بلندمدت دارد و عموماً محصول تغییرات تدریجی و اصلاحات جزیی در ساختارها و سیاست هاست. برای تحقق جهش تولید به معنای واقعی، باید تحولات بنیادین و اساسی در نگرش ها، سیاست گذاری ها، قوانین و مقررات، سازوکارهای اجرایی و ساختار نهادی اقتصاد ایجاد شود.

جهش تولید نیازمند عزم و اراده ملی، بسیج تمام امکانات و منابع، هماهنگی و هم افزایی تمام بخش ها و نهادهای تاثیرگذار و مشارکت فعال تمام اقشار جامعه است تا با کار و تلاش مضاعف و خلاقیت و نوآوری در عرصه تولید، شاهد تغییر وضعیت به نفع اقتصاد و معیشت مردم باشیم. ما نیازمند تصمیمات کلان هستیم. به عنوان مثال به کارنامه خصوصی سازی در کشور توجه کنید! گزارشی در سال گذشته منتشر شد که می گفت 53 درصد خصوصی سازی در کشور ما رد دیون بوده است. یعنی با مجوز مجلسی ها، دولت به جای بدهی اش به بخش های مختلف، شرکت های دولتی را واگذار کرده است. این یعنی ما خصوصی سازی نکرده ایم، خصولتی سازی کرده ایم و اقتصاد را از بخش نظارت پذیر ترِ حاکمیت به بخشی با نظرت کمتر منتقل کرده ایم. از طرفی معایب اقتصاد دولتی مثل روحیه اداری، انتصاب مدیران عامل و اعضای هییت مدیره از سوی نهادهای قدرت را حفظ کرده ایم و عملا دستور رهبر معظم انقلاب را ناقص اجرا کرده ایم. مثلا بیش از 50 درصد صنعت پالایش کشور دست سازمان تامین اجتماعی است. خب این مردمی سازی نبوده است. وقتی مدیرعامل شرکتی توسط مسیول دولتی تعیین می شود، به نظر بنده خصوصی نیست و همچنان دولتی است. اینجا نیازمند اصلاحات اساسی در قوانین هستیم. اقتصاد باید به مردم سپرده شود.

از دیدگاه شما مشارکت مردم تا چه حد در دستیابی به اهداف شعار سال تاثیر دارد و چه ابعاد و مصادیق عینی می تواند داشته باشد؟

اینکه مقام معظم رهبری در کنار جهش تولید بر مشارکت مردم هم تاکید ویژه داشتند، نکته بسیار حایز اهمیت و دقیقی است. به نظر من تحقق جهش تولید بدون حضور و نقش آفرینی جدی مردم در عرصه های مختلف اقتصادی میسر نیست. اقتصاد زمانی به معنای واقعی مردمی می شود که همه آحاد جامعه فرصت و امکان مشارکت فعال در فعالیت های تولیدی را داشته باشند. امروز یکی از مهمترین مشکلات تولید در کشور ما تامین مالی است. بانک ها توان تامین مالی همه اقتصاد و تولید کشور را ندارند. ظرفیتشان محدود است و اگر فشاری هم وارد شود منجر به اضافه برداشت از بانک مرکزی و ناترازی بانکها می شود که اثرات منفی و جبران ناپذیر دارد. پس باید به فکر روش های تامین مالی دیگری باشیم.

به عنوان مثال، یکی از مصادیق مردمی سازی اقتصاد و جهش تولید با مشارکت مردم می تواند جذب نقدینگی سرگردان در دست مردم باشد. مردم چرا مسکن و خودرو و طلا و ارز می خرند؟ برای اینکه سرمایه شان در اثر تورم از بین نرود. خب مگر ما بخشهای تضمینی در اقتصاد نداریم که این حفظ سرمایه به سمت تولید هدایت شود؟ مثلا آیا نمی توان قوانین را تسهیل کرد و مردم با یک سود تضمین شده، در بخش نفت و گاز و میعانات و پتروشیمی کشور سرمایه گذاری کنند؟ اینها بخش هایی است که باید اصلاحات اساسی در آن انجام شود.

بحث بعدی، توسعه مشاغل خرد و خانگی است. قوانین دست و پا گیر ما جلوی بسیاری از فعالیت ها را گرفته است. مگر چین با این حجم از تولید، همه تولیدات خودش را در کارخانه های بزرگ انجام می دهد. بسیاری از همین کالاهایی که ما از چین وارد می کنیم، در خانه ها و کارگاه های کوچک تولید یا مونتاژ شده اند. چرا ما به این سمت نرویم؟ ما مخزن عظیمی از ظرفیت ها و استعدادهای انسانی، سرمایه های مردمی و کارآفرینان خلاق و نوآور در کشور داریم که در صورت فراهم شدن بسترها و زیرساخت های لازم می توانند موتور محرک جهش تولید در بخش های مختلف باشند. از جمله مهم ترین مصادیق مشارکت مردم در تولید می توان به این موارد اشاره کرد:

1. فعالیت گسترده کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در عرصه تولیدات راهبردی کشاورزی، دامپروری، شیلات و…

2. حضور فعال صنعتگران، صاحبان صنایع کوچک و متوسط و شرکت های دانش بنیان در عرصه تولید صنعتی با فناوری بالا

3. مشارکت جوانان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و صاحبان ایده در ایجاد و توسعه کسب وکارهای نوپا

4. سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف صنعت، معدن، گردشگری، مسکن، انرژی و کلیه فعالیت های مولد اقتصادی

5. مشارکت تعاونی ها، اتحادیه ها و تشکل های صنفی در ساماندهی و توسعه فعالیت های اقتصادی اعضا 6. جلب مشارکت سرمایه گذاران و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در توسعه طرح های زیربنایی، تولیدی و عمرانی

7. فعال شدن ظرفیت عظیم سرمایه های خرد و کلان مردمی در تامین مالی طرح های اقتصادی از طریق بازار سرمایه و موارد متعدد دیگری که در هر یک از آن ها مردم می توانند نقشی اساسی در پیشبرد اهداف تولید و اقتصاد کشور داشته باشند.

حالا که به اهمیت و ضرورت مشارکت مردم در تحقق جهش تولید پرداختیم، بفرمایید در این میان نقش و رسالت مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم چیست؟ مهم ترین ماموریت هایی که برای خود در این فراکسیون تعریف کرده اید کدام موارد هستند؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، جهش تولید یک مسیله فرابخشی و ملی است که نیازمند عزم و اراده همگانی و بسیج تمام ظرفیت های کشور است. در این میان، مجلس به عنوان خانه ملت و نهاد قانونگذاری و نظارتی کشور، وظیفه بسیار خطیری در راستای فراهم کردن بسترهای لازم حقوقی و قانونی برای مشارکت حداکثری مردم و بخش خصوصی در فعالیت های تولیدی و اقتصادی دارد. فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم در مجلس دوازدهم با رسالت و ماموریت محوری «تمرکز تمام توان و ظرفیت مجلس بر رفع موانع تولید و تسهیل مشارکت فعالانه آحاد مردم در عرصه اقتصاد و تولید» تشکیل می شود. ما در این فراکسیون سه وظیفه اصلی را برای خود تعریف کرده ایم:

1. شناسایی و اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید و مانع مشارکت مردم از طریق بازنگری در قوانین موجود و تدوین طرح ها و لوایح حمایتی جدید

2. نظارت مستمر و موثر بر حسن اجرای قوانین و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های توسعه در حوزه تولید و اشتغال

3. تعامل و هم اندیشی نزدیک با دولت، دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد و صنفی برای شناسایی مشکلات واقعی تولید در عرصه میدانی و پیگیری برطرف کردن آن ها هدف ما این است که با بهره گیری از ظرفیت های گسترده و متنوع مجلس در کنار دولت بتوانیم زمینه های لازم را برای مشارکت هر چه گسترده تر مردم عزیز در پویش و نهضت ملی تولید فراهم کنیم. اما این کار نشدنی است مگر با هم افزایی و تعامل سازنده میان فراکسیون با دیگر کمیسیون های تخصصی مجلس و همچنین دستگاه های اجرایی و نظارتی.

در ادامه بحث به موانع پیش روی مشارکت مردم در جهش تولید می پردازیم. به نظر شما مهمترین چالش ها و موانعی که سد راه حضور فعال بخش خصوصی و عموم مردم در فعالیت های تولیدی و اقتصادی هستند، کدام موارد هستند؟

بدون شک مهمترین مانع بر سر راه مشارکت حداکثری مردم در تولید، وجود رویه ها و ساختارهای ناکارآمد اداری و بوروکراتیک در بدنه اجرایی کشور است. متاسفانه علی رغم تمام تلاش ها و اقداماتی که در سال های گذشته برای بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع صورت گرفته، هنوز هم شاهد پیچیدگی ها و سختی های فراوان در مسیر صدور مجوزها، تامین زیرساخت ها و فرآیند سرمایه گذاری هستیم. از طرفی، عدم ثبات و شفافیت در سیاست گذاری ها و قوانین مربوط به اقتصاد و تولید، موجب سردرگمی فعالان اقتصادی و از بین رفتن انگیزه آن ها برای ورود به این عرصه شده است. متاسفانه گاهی در یک بازه زمانی کوتاه شاهد تغییر مکرر و متناقض بخشنامه ها، دستورالعمل ها و حتی مصوبات هستیم که اعتماد و تمایل سرمایه گذاران را خدشه دار می کند.

مسیله دیگر، عدم حمایت و پشتیبانی واقعی از بنگاه های تولیدی به ویژه واحدهای کوچک و متوسط است. در حال حاضر این قشر از فعالان اقتصادی با مشکلات عدیده ای مانند کمبود نقدینگی، بالا بودن هزینه تامین مالی، سختی تامین مواد اولیه و تجهیزات، دشواری در بازاریابی و صادرات محصولات و… دست و پنجه نرم می کنند که همگی زمینه دلسردی و کاهش مشارکت آن ها را فراهم می کند. نکته دیگر، ضعف جدی در فرهنگ سازی عمومی و ترویج روحیه کار، تلاش، تولید و کارآفرینی در جامعه است. متاسفانه در سال های اخیر شاهد رواج تفکر و نگرش اشتباه نسبت به مقوله ثروت و کسب درآمد در بین برخی اقشار جامعه هستیم که ناشی از ضعف کار فرهنگی و تبلیغی در این عرصه است. این نگرش غلط می تواند به بروز آسیب های اجتماعی و کاهش تمایل مردم به فعالیت های مولد دامن بزند.

پس با این اوصاف، چه راهکارهای عملی برای رفع این موانع و تسهیل مشارکت مردم در جهش تولید پیشنهاد می دهید؟

در وهله اول باید با یک عزم و اراده ملی در تمام سطوح حاکمیت و با محوریت دولت و مجلس، یک بسته جامع و فراگیر اصلاحات ساختاری در حوزه رفع موانع کسب و کار و بهبود فضای تولید و سرمایه گذاری تدوین شود. الزام همه دستگاه ها به تسهیل و تسریع فرآیندهای اداری، حذف مجوزهای زاید، هوشمندسازی و یکپارچه سازی سامانه های صدور مجوز و شفاف سازی حداکثری قوانین و مقررات باید در صدر این اصلاحات باشد. به عنوان مثال ایام همه گیری کرونا را در نظر بگیرید. کشور با مشکل تامین ماسک مواجه شد. در آن مقطع، موانع اداری مجوز برداشته شد و تولید حداکثری انجام شد و نیاز کشور تامین شد. این یک تجربه بود. هر جا قوانین زاید و دست و پا گیر حذف شد و اقتصاد به مردم سپرده شد موفق شدیم.

از طرف دیگر باید با یک بازنگری اساسی در سیاست های مالی، پولی و حمایتی و با تمرکز بر مشوق های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، یک بسته جامع حمایت از تولید را به ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط به اجرا گذاشت. کاهش نرخ سود تسهیلات، افزایش دوره بازپرداخت، اعطای یارانه سود، تخفیف مالیاتی و گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، تسهیل فرآیند ثبت اختراعات و نوآوری ها و حمایت از صادرات محصولات از جمله مهمترین محورهای این بسته حمایتی خواهند بود. البته همه این ها در گرو اصلاح نگرش و رویکرد در سطح کلان مدیریت اقتصادی کشور نسبت به بخش خصوصی است. باید با یک بازتعریف از جایگاه و نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی و اعتماد به این بخش به عنوان موتور محرک توسعه، زمینه مشارکت حداکثری مردم در تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اقتصادی فراهم شود.

1. شناسایی و اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید و مانع مشارکت مردم از طریق بازنگری در قوانین موجود و تدوین طرح ها و لوایح حمایتی جدید

2. نظارت مستمر و موثر بر حسن اجرای قوانین و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های توسعه در حوزه تولید و اشتغال

3. تعامل و هم اندیشی نزدیک با دولت، دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد و صنفی برای شناسایی مشکلات واقعی تولید در عرصه میدانی و پیگیری برطرف کردن آن ها هدف ما این است که با بهره گیری از ظرفیت های گسترده و متنوع مجلس در کنار دولت بتوانیم زمینه های لازم را برای مشارکت هر چه گسترده تر مردم عزیز در پویش و نهضت ملی تولید فراهم کنیم. اما این کار نشدنی است مگر با هم افزایی و تعامل سازنده میان فراکسیون با دیگر کمیسیون های تخصصی مجلس و همچنین دستگاه های اجرایی و نظارتی.

در ادامه بحث به موانع پیش روی مشارکت مردم در جهش تولید می پردازیم. به نظر شما مهمترین چالش ها و موانعی که سد راه حضور فعال بخش خصوصی و عموم مردم در فعالیت های تولیدی و اقتصادی هستند، کدام موارد هستند؟

بدون شک مهمترین مانع بر سر راه مشارکت حداکثری مردم در تولید، وجود رویه ها و ساختارهای ناکارآمد اداری و بوروکراتیک در بدنه اجرایی کشور است. متاسفانه علی رغم تمام تلاش ها و اقداماتی که در سال های گذشته برای بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع صورت گرفته، هنوز هم شاهد پیچیدگی ها و سختی های فراوان در مسیر صدور مجوزها، تامین زیرساخت ها و فرآیند سرمایه گذاری هستیم.

از طرفی، عدم ثبات و شفافیت در سیاست گذاری ها و قوانین مربوط به اقتصاد و تولید، موجب سردرگمی فعالان اقتصادی و از بین رفتن انگیزه آن ها برای ورود به این عرصه شده است. متاسفانه گاهی در یک بازه زمانی کوتاه شاهد تغییر مکرر و متناقض بخشنامه ها، دستورالعمل ها و حتی مصوبات هستیم که اعتماد و تمایل سرمایه گذاران را خدشه دار می کند. مسیله دیگر، عدم حمایت و پشتیبانی واقعی از بنگاه های تولیدی به ویژه واحدهای کوچک و متوسط است. در حال حاضر این قشر از فعالان اقتصادی با مشکلات عدیده ای مانند کمبود نقدینگی، بالا بودن هزینه تامین مالی، سختی تامین مواد اولیه و تجهیزات، دشواری در بازاریابی و صادرات محصولات و… دست و پنجه نرم می کنند که همگی زمینه دلسردی و کاهش مشارکت آن ها را فراهم می کند. نکته دیگر، ضعف جدی در فرهنگ سازی عمومی و ترویج روحیه کار، تلاش، تولید و کارآفرینی در جامعه است. متاسفانه در سال های اخیر شاهد رواج تفکر و نگرش اشتباه نسبت به مقوله ثروت و کسب درآمد در بین برخی اقشار جامعه هستیم که ناشی از ضعف کار فرهنگی و تبلیغی در این عرصه است. این نگرش غلط می تواند به بروز آسیب های اجتماعی و کاهش تمایل مردم به فعالیت های مولد دامن بزند.

پس با این اوصاف، چه راهکارهای عملی برای رفع این موانع و تسهیل مشارکت مردم در جهش تولید پیشنهاد می دهید؟

در وهله اول باید با یک عزم و اراده ملی در تمام سطوح حاکمیت و با محوریت دولت و مجلس، یک بسته جامع و فراگیر اصلاحات ساختاری در حوزه رفع موانع کسب و کار و بهبود فضای تولید و سرمایه گذاری تدوین شود. الزام همه دستگاه ها به تسهیل و تسریع فرآیندهای اداری، حذف مجوزهای زاید، هوشمندسازی و یکپارچه سازی سامانه های صدور مجوز و شفاف سازی حداکثری قوانین و مقررات باید در صدر این اصلاحات باشد. به عنوان مثال ایام همه گیری کرونا را در نظر بگیرید. کشور با مشکل تامین ماسک مواجه شد. در آن مقطع، موانع اداری مجوز برداشته شد و تولید حداکثری انجام شد و نیاز کشور تامین شد. این یک تجربه بود. هر جا قوانین زاید و دست و پا گیر حذف شد و اقتصاد به مردم سپرده شد موفق شدیم. از طرف دیگر باید با یک بازنگری اساسی در سیاست های مالی، پولی و حمایتی و با تمرکز بر مشوق های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، یک بسته جامع حمایت از تولید را به ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط به اجرا گذاشت.

کاهش نرخ سود تسهیلات، افزایش دوره بازپرداخت، اعطای یارانه سود، تخفیف مالیاتی و گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، تسهیل فرآیند ثبت اختراعات و نوآوری ها و حمایت از صادرات محصولات از جمله مهمترین محورهای این بسته حمایتی خواهند بود. البته همه این ها در گرو اصلاح نگرش و رویکرد در سطح کلان مدیریت اقتصادی کشور نسبت به بخش خصوصی است. باید با یک بازتعریف از جایگاه و نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی و اعتماد به این بخش به عنوان موتور محرک توسعه، زمینه مشارکت حداکثری مردم در تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اقتصادی فراهم شود.

در کنار این اقدامات، ما در مجلس با تشکیل فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم، درصدد هستیم از طریق تصویب قوانین و نظارت موثر، راه را برای حضور پررنگ تر مردم در عرصه تولید هموار کنیم. البته تحقق این مهم جز با فرهنگ سازی عمومی برای کار و کارآفرینی ممکن نیست. استفاده بهینه از ظرفیت رسانه های جمعی برای ترویج تفکر تولیدمحور در جامعه و تکریم تلاشگران عرصه اقتصاد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مهم ترین الزامات و پیش نیازهای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» کدام موارد هستند؟

همانطور که در طول این گفت وگو بارها اشاره شد، تحقق آرمان بلند جهش تولید که از سال ها پیش به عنوان یک ضرورت حیاتی برای اقتصاد کشور مطرح بوده، بدون تکیه بر حضور و مشارکت فعالانه آحاد مردم و بهره گیری از ظرفیت بی بدیل سرمایه های مادی و معنوی ملت بزرگ ایران ممکن نیست. آنچه امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم، ایجاد عزم و اراده ملی برای به میدان آمدن همه اقشار و طبقات اجتماعی در عرصه کار و تلاش و کارآفرینی است. اگر دولت و مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی با وحدت، هماهنگی و هم افزایی، به ویژه در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اقتصادی، گام های عملی و اثرگذار را برای زمینه سازی حضور گسترده سرمایه های مردمی در فعالیت های تولیدی بردارند و با خلق فرصت های جدید اشتغال و کارآفرینی، انگیزه و امید را در دل جوانان و نخبگان این مرز و بوم زنده کنند، بی تردید، شاهد شکوفایی استعدادها و ظرفیت های بالقوه عظیم اقتصادی کشور و رشد شتابان تولید ناخالص داخلی خواهیم بود.

فراموش نکنیم که علی رغم همه دشمنی ها و کارشکنی های استکبار جهانی برای به زانو درآوردن ملت ایران، سرزمین ما از نعمت منابع غنی نیروی انسانی جوان، خلاق و تحصیل کرده در رشته های مختلف علمی و مهندسی و نیز برخورداری از ذخایر عظیم و متنوع در حوزه های مختلف کشاورزی، معدنی، انرژی و… بی بهره نیست. کافی است با مدیریت جهادی و امیدآفرین، موانع پیش روی تولید را برطرف کنیم و اعتماد و مشارکت مردم را جلب نماییم، آن گاه می توان امید داشت اقتصاد ایران در مسیر درخشان پیشرفت و توسعه پایدار قرار گیرد. در این مسیر، وظیفه و رسالت خطیر مجلس، تقنین، نظارت و حمایت های لازم از بسترها و سیاست های تشویق کننده حضور و مشارکت مردم در عرصه تولید و اقتصاد است.

ان شاءالله با تشکیل فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم، قدم های موثری در راستای کمک به تحقق این آرمان مهم برخواهیم داشت. البته این امر مستلزم اهتمام و مجاهدت شبانه روزی تمام دستگاه های اجرایی و نظارتی و بخش خصوصی است. از همین جا از اقشار مختلف ملت شریف ایران اعم از جوانان، دانشگاهیان، کارگران، کشاورزان، فرهنگیان، بازاریان، صنعتگران، پیشکسوتان و سایر گروه ها دعوت می کنم تا با امید و انگیزه مضاعف در پویش بزرگ تولید ملی و اقتصاد مقاومتی حضوری فعال و اثرگذار داشته باشند. ایران اسلامی برای عبور از گردنه سخت تحریم ها و تنگناهای اقتصادی کنونی و رسیدن به قله های پیروزی و سربلندی چشم امید به شما دوخته است. با اتحاد و انسجام ملی و در سایه رهنمودهای داهیانه رهبر فرزانه، این راه طی خواهد شد و فردایی روشن در انتظار ایران خواهد بود.

پایان خبر پادینامگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم را تشکیل خواهیم" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فراکسیون جهش تولید با مشارکت مردم را تشکیل خواهیم"، کلیک کنید.