درمان اختلال یادگیری کودکان

دیدن کودکی که در خواندن، نوشتن، یادگیری اعداد و محاسبات به مشکل بر می خورد و به همین دلیل مورد تمسخر هم کلاسی هایش قرار می گیرد بسیار سخت و آزار دهنده است به خصوص برای والدین چنین کودکانی. بهتر است بدانیم که این کودکان دچار هستند و به هیچ عنوان مشکل کند ذهنی، عقب ماندگی و دیگر مشکلات هوشی و ذهنی را ندارند. بهتر است بدانیم که آن ها از ضریب های هوشی متوسط و متوسط به بالا نیز برخوردار هستند همانند بسیاری از کودکان دیگری که در یادگیری دچار اختلال نمی شوند.

درمان اختلال یادگیری کودکان

متاسفانه ممکن است برخی از افراد چه بزرگسال و چه کودک از چنین کودکانی به عنوان کند ذهن یاد کنند در حالی که آن ها هیچ مشکلی از لحاظ بهره هوشی ندارند و به همین علت امروزه از لفظ مشکل در یادگیری نیز برای این موضوع استفاده نمی شود زیرا این کودکان مشکل خاصی ندارند و فقط به واسطه یک مسیر عصبی متفاوت، به خوبی قادر به درک و پردازش سریع برخی از موضوعات نخواهند بود. لباس آنا السا بچه گانه را میتوان تا سن 7 سالگی  برای بچه ها استفاده کرد.

معمولا سوالات بسیار زیادی برای والدین چنین کودکانی به وجود می آید، مثلا اینکه راه تشخیص قطعی این اختلالات چیست، آیا راه درمان نیز دارد؟ یا اینکه کودکان آن ها چطور می توانند با چنین شرایطی به تحصیل بپردازند. ما در این مقاله به بررسی موضوع اختلالات یادگیری در کودکان می پردازیم، نشانه های رفتاری چنین کودکانی را بیان کرده و راه درمانی آن را توضیح خواهیم داد، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

همانطور که گفتیم متاسفانه باورهای غلطی راجع به در میان مردم رواج یافته که ناشی از عدم اطلاع رسانی و عدم آگاهی کافی می باشد، به همین علت در ابتدای مطلب بهتر است با مفهوم کلی این اختلال آشنا شویم. اختلال در یادگیری نوعی اختلال عصبی شناختی است یعنی مشکلات پردازشی در مغز و سیستم عصبی مانع از درک سریع و درست کودکان از موضوعات مختلف می شوند.

اختلال یادگیری به معنای اوتیسم، اختلالات فکری، بینایی، شنوایی یا رفتاری نیست زیرا این اختلالات ناشی از مشکلات فیزیولوژیکی در ساختار چشم، گوش و یا مغز هستند، در حالی که اختلالات یادگیری ناشی از انتقال پیام های عصبی در یک مسیر متفاوت از بقیه افراد می باشد نه اینکه مشکلی ساختاری و یا نقص اندام وجود داشته باشد.

کودکانی که دچار اختلال در یادگیری هستند معمولا در یک یا چند مورد از هِجی کردن کلمات، جمله سازی، خواندن، نوشتن و یادگیری اعداد و محاسبات به مشکل بر می خورند. به بیان ساده تر این کودکان همانند دیگر دوستان خود نمی توانند به سرعت اطلاعات دریافتی از چشم یا گوش خود را پردازش و درک کرده و سپس با سرعت بالا به آن ها پاسخ بدهند، به همین علت در رو خوانی کردن کتاب های درسی خود و جمله بندی کردن یا هِجی کلمات دچار اختلال می شوند.

اگر به کودکی که دچار اختلال در یادگیری است توجه کنید متوجه خواهید شد که در هنگام روخوانی از یک کتاب ابتدا کلمات را بدون بلند کردن صدای خود و فقط با تکان دادن لب هایش هِجی می کند تا از درست بودن آن ها اطمینان حاصل نماید. لازم به ذکر است که اختلالات یادگیری در کودکان به طور مشهودی در رفتار آن ها به خصوص با ورود به مدرسه نمایان می شود و در این مواقع نقش والدین و معلمان برای توجه و دقت به رفتار کودکان و تشخیص اختلالات یادگیری بسیار مهم است، زیرا کودکی که دچار چنین اختلالی باشد با یکی دوبار تمرین کردن درس های مدرسه را یاد نمی گیرد و قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.

بهتر است بدانیم که چنین کودکانی در زندگی روزمره خود اغلب مشکلی ندارند و گاها با ورود به محیط آموزشی که در آن پیشرفتی نمی کنند دچار شدید و ناامیدی می شوند. همانطور که گفتیم کودکانی که در یادگیری اختلال دارند در یک یا چند درس ضعیف هستند و دچار افت تحصیلی می شوند و ممکن است در بقیه دروس از هم کلاسی های خود نیز موفق تر باشند. دخترها برای بازی لباس ابرقهرمانان دخترانه را خیلی دوست دارند.

فراموش نکنیم که این کودکان کند ذهن نبوده و قطعا دارای استعدادها و توانایی های فردی مختص به خود می باشند که فقط نیازمند همراهی معلمان و خانواده برای رسیدن به و شکوفایی آن ها خواهند بود. چه بسا کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند، کمکی را برای درمان دریافت نمی کنند و در نهایت دچار افت یا ترک تحصیل می شوند، ولی در یک زمینه هنری و یا مهارتی استعداد خود را نشان داده و به درجات عالی از موفقیت در آن زمینه می رسند.

خالی از لطف نیست که بدانیم کودکان با اختلالات یادگیری، بسیار هستند و در ابراز محبت و علاقه خود به اعضای خانواده، معلمی که به او علاقمند هستند و یا هم کلاسی هایی که آن ها مسخره نمی کنند، پیش قدم شده و به بهترین نحو ارتباط صمیمانه و عاطفی برقرار خواهند کرد.

نحوه تشخیص اختلالات یادگیری

بهتر است بدانیم نشانه های متعددی در رفتار کودکانی که دچار اختلال در یادگیری هستند نمایان می شود و شناسایی این کودکان نیازمند توجه و دقت والدین و به خصوص معلمان در کلاس های درس می باشد. برخی از والدین یا معلمان به بهانه بازیگوشی، بی دقتی و یا عدم علاقه کودکان به درس، افت تحصیلی و اختلالات یادگیری آن ها را توجیه کرده و پیگیری های لازم را برای شناسایی علت اصلی مشکل کودک انجام نخواهند داد.

لازم به ذکر است طبق بررسی های انجام شده مشخص گردیده که هر چقدر این کودکان زودتر شناسایی شده و مورد درمان های تخصصی قرار بگیرند، روند درمانی راحت تری داشته و سریع تر هم می توانند در مقاطع تحصیلی خود پیشرفت کنند. بنابراین با توجه به اهمیت زمان برای رفع چنین اختلالی بهتر است والدین و معلمان نسبت به عدم یادگیری و یا اختلال در روند این موضوع حساسیت نشان داده و به سادگی از کنار کودکانی که اختلال در یادگیری دارند، نگذرند. لباس بن تن با ساعت را از سایت ما خریداری کنید.

مشکل در هِجی کردن

یکی از اصلی ترین نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان، مشکل آن ها در هجی کردن درست و سریع کلمات می باشد. این کودکان معمولا حتی بعد از یادگیری تلفظ صحیح یک کلمه ممکن است آن را فراموش کرده و مجددا دچار اشتباه شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان اختلال یادگیری کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان اختلال یادگیری کودکان"، کلیک کنید.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.