تجلی معارف اهل بیت(ع) در صنایع خلاق فرهنگی

تجلی معارف اهل بیت(ع) در صنایع خلاق فرهنگی

پادینامگ/خراسان رضوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: محتوا و معارف اهل بیت(ع) باید در صنایع خلاق فرهنگی آل عالم آل محمد(ص) تجلی یابد تا به اهداف والای صنایع خلاق فرهنگی دست یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز 9 اسفندماه، در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بحث های بسیار مهم که امروزه در صنایع خلاق فرهنگی مطرح است این است که صنایع خلاق فرهنگی چه معنایی دارد؛ معنای صنایع خلاق فرهنگی معمولا با مصادیقش بیان می شود.

وی اضافه کرد: طی دسته بندی که برای این عنوان ذکر شده است، صنایع خلاق فرهنگی حوزه های فرهنگ و هنر، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی را شامل شده و حوزه هایی مثل طراحی را نیز در این عنوان گنجانده اند. همچنین نرم افزار، تبلیغات، معماری، طراحی صنعتی، مد و طراحی لباس و حتی رسانه از انتشارات و رسانه دیجیتال و … در این عنوان جای می گیرد، زیرا این عنوان بسیار عنوان وسیعی است.

وی بیان کرد: در صنایع خلاق فرهنگی 4 ویژگی وجود دارد، اولین ویژگی این است که صنایع خلاق فرهنگی پشتوانه ای به نام دانش بنیان دارد، دومین ویژگی این است که خلاقیت و نوآوری دارند، سرمایه فکری و تاثیرگذاری فرهنگی نیز 2 ویژگی دیگری است که صنایع خلاق فرهنگی را شکل می دهند؛ بنابراین یک تعریف به مصادیق و تعریف دیگر به بنیان ها و ویژگی های آن تعمیم داده می شود.

خسروپناه ابراز کرد: در حوزه معارف اسلامی که این جشنواره به دنبال آن است صنایع خلاق فرهنگی نیازمند الزاماتی است که برخی از آن ها ضروری تر است. یکی از این الزامات حکمی سازی صنایع است یعنی این صنایع خلاق باید با حکمت پیوند داشته باشد. معنای حکمت نیز همان معنایی است که خداوند در آیه 269 سوره بقره بیان کرده است «یُوْتِی الْحِکْمَهَ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُوْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ اُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا ۗ وَمَا یَذَّکَّرُ اِلَّا اُولُو الْاَلْبَاب، حکمت را به هر کس بخواهد می دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی تردید او را خیر فراوانی داده اند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمی شود».

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تفاوت واژه لب با عقل این است که لب وقتی رخ می دهد که 4 عقل نظری، عملی، معاد و معاش شکل می گیرد و پس از پختگی فواد به وجود می آید. همچنین بعد از تکامل، تکامل فعد و فعاد قلب مقصود می شود. حکمت زاده لب است، بنابراین صنعت باید پشتوانه حکمت داشته باشد تا بحران توهم امروزه را از بین ببرد. چرا که در دنیا دچار بحران توهم هستیم و حتی کشورهای اسلامی نیز تخیل را در راستای توهم سوق داده اند و در حوزه صنایع دستی نیز برخی از کشورهای اسلامی متاثر از پیوند صنایع خلاق با توهم هستند.

وی اضافه کرد: جامعه ای که به سمت توهم برود، ایده پردازی آن بر پایه تفکر نخواهد بود و دچار بحران های بیشتری خواهند شد. اگر صنایع خلاق که پدیده نوآورانه ای قراردارد با حکمت پیوند نخورد، همان مسیر توهم را در پیش می گیرد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: دومین الزامی که برای صنایع خلاق فرهنگی مطرح است، همان تقویت دانش بنیان است که همه به اندازه کافی در خصوص آن اطلاعات دارند. سومین الزام مالکیت معنوی است که در حوزه صنعت فراموش شده است، البته گروهی مشغول نگارش سند مالکیت معنوی و فکری هستند. زیرا در مالکیت معنوی نه تنها اثر به نام خالقش ثبت می شود بلکه اثر بدون اجازه مالک خود قابلیت تولید و وارد کردن آن به داخل کشور را ندارد. چهارمین الزام تقویت حمایت در تجاری سازی و پنجمین الزام نیز تقویت محتوا است. محتوا و معارف اهل بیت(ع) باید در صنایع خلاق تجلی یابد تا به اهداف والای صنایع خلاق فرهنگی دست یابیم.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در مورد معرفت به اهل بیت(ع) فرموده است «اوَّلُ عِبادَهِ اللّه ِ مَعرِفتُهُ، و اصلُ مَعرِفهِ اللّه ِ جلَّ اسمُهُ تَوحیدُهُ و نِظامُ تَوحیدهِ نَفیُ التَّحدید عَنهُ؛ لِشَهادَهِ العُقولِ انَّ کلَّ مَحدودٍ مَخلوق؛ نخستین گام در بندگی خدا شناخت اوست و پایه شناخت خداوند بلند نام، یگانه دانستن اوست و نظام توحیدش نفی حدّ و حدود از اوست؛ زیرا خردها بر این گواهی می دهند که هر موجود محدودی مخلوق است».

پایان خبر پادینامگ      

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تجلی معارف اهل بیت(ع) در صنایع خلاق فرهنگی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تجلی معارف اهل بیت(ع) در صنایع خلاق فرهنگی"، کلیک کنید.