یکشنبه , می 27 2018
خانه / سلامت و پزشکی / تغذیه / تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان | در ماه مبارک رمضان چه بخوریم
تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان | در ماه مبارک رمضان چه بخوریم

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان | در ماه مبارک رمضان چه بخوریم

تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان | در ماه مبارک رمضان چه بخوریم :

در سالهای اخیر ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا مصادف شده با روزهای طولانی سال، اهمیت تغذیه سالم  و مناسب دوچندان می‌شود. در این ایام مسلمانان ایرانی حدود ۱۷ ساعت روزه می‌گیرند، پس برای اینکه به مشکلات گوارشی و اختلالات دیگر ناشی از تغذیه‌ی ناسالم دچار نشوید باید با تغذیه‌ی سالم، انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

چگونه تغذیه مناسبی در ماه مبارک رمضان داشته باشیم؟

  • در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود.
  • سعی شود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی‌حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می‌کند.
  • در سحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود.مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد.
  • دقت کنید از غذاهایی استفاده کنید که با مزاج‌تان متناسب است. برای شروع نخست سراغ غذای لطیف و سبک‌تر بروید. هرگز قبل و بعد از غذا یا بین غذا آب ننوشید. غذای‌تان را خوب بجوید و پرخوری نکنید و همه چیز هم نخورید.
  • تا جای ممکن از غذاهای تازه و سالم خانگی استفاده کنید. مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها را تا جای ممکن کاهش دهید..
  • کربوهیدرات ها: غلات سبوس داری که انرژی پایدار دارند و به صورت ناگهانی قند خون را بالا نمی برند بنابراین سعی کنید در ماه رمضان استفاده کنید. کربوهیدرات ها را بیشتر برای وعده افطار استفاده کنید تا سطح گلوکز پایین خونتان افزایش پیدا کند.
  • میوه های تازه و سبزیجات به بازگرداندن تعادل آب و نمک بدن کمک می کنند. بنابراین میوه‌ها و  سبزیجات را حتما در برنامه‌های غذاییتان قرار دهید.
تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان | در ماه مبارک رمضان چه بخوریم
تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان | در ماه مبارک رمضان چه بخوریم

برخلاف تصور مواد قندی و شیرین مثل زولبیا و بامیه در هنگام سحر باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود. برای اینکه دیرتر و کمتر احساس تشنگی کنید نباید غذا‌هایی مثل بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و فلفل در وعده سحری مصرف کنید.

برای پیشگیری از بوی آزار‌دهنده دهان در طول روز، از مصرف سیر و پیاز در وعده سحر بپرهیزید.

همچنین ببینید :

کلمات کلیدی : تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان | در ماه مبارک رمضان چه بخوریم ، درماه مبارک رمضان در سحری چه چیزی بخوریم ، باید و نبایدهای تغذیه رمضان ، سحری ماه رمضان چی بخوریم ، تغذیه مناسب در ماه رمضان ، غذاهای ممنوعه در ماه رمضان ، غذاهای مناسب افطاری ماه رمضان، غذاهای مناسب روزه گرفتن ماه رمضان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *